Zpráva o činnosti školy za školní rok 2022-2023
V Jablonci nad Nisou, září-říjen 2023

Základní údaje o škole

Základní údaje o škole

Název školyZÁKLADNÍ ŠKOLA
Adresa školyLiberecká 26, Jablonec nad Nisou, 466 01
727 42 879
Telefon/fax487 370 331, 777 739 428
E-mailskola@zsliberecka.cz
Adresa internetové stránkywww.zsliberecka.cz
Právní formaPříspěvková organizace
Zařazení do sítě škol1. 1. 1995, změna k 1. 4. 2006 při zápisu do obchodního rejstříku, změna k 1. 9. 2007, změna k 1. 8. 2012
Název zřizovateleStatutární město Jablonec nad Nisou
Součásti školyškolní družina, školní jídelna
IZO ředitelství600 078 540
Vedoucí a hospodářští pracovníciMgr. Martin Chytka – ředitel školy (od 1. 8. 2020)
Mgr. Karolína Kopalová – zástupkyně ředitele, 1. st. (statutární zástupce od 1. 8. 2020)
Mgr. Martin Pařízek –zástupce ředitele, 2. st. (od 1. 8. 2020)
Jana Riedlová – vedoucí školní družiny
Radka Roženská – vedoucí školní jídelny
Bronislava Novotná Doležalová – hospodářka, personalistka
Romana Červová – účetní
Přehled hlavní činnosti školy (podle zřizovací listiny)Vzdělávání a výchova žáků základní školy včetně poskytování služeb školní družiny a školní jídelny
Počet tříd27
Počet žáků662
Školská radaZástupci rodičů: Bienová Lenka, Bedrníková Marcela
Zástupci zřizovatele: Picko Baumannová Martina, Šípková Martina
Zástupci školy: Niederlová Daniela, Pařízek Martin
 Školní vzdělávací program „Devět kroků do života“

Součásti školy

součásti školyIZOkapacita
Základní škola102 565 040700 žáků
Školní družina116 300 205210 dětí
Školní jídelna ZŠ102 717 737800 jídel

Vzdělávací program školy

Vzdělávací program

Vzdělávací programzařazené třídy
ŠVP Devět kroků do života27

Učební plán školy

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (platný pro 1. – 9. ročník od 1. února 2021)

Vzdělávací oblastiVzdělávací obory1. stupeň2. stupeň
1. – 5. ročník6. – 9. ročník odpovídající ročníky víceletých gymnázií a středních škol
Minimální časová dotace
Jazyk a jazyková komunikaceČeský jazyk a  literatura4419
Cizí jazyk912
Další cizí jazyk6
Další cizí jazyk (jako  VP)
Matematika a její aplikace2420
Informační a komunikační technologie13
Člověk a jeho světPrvouka6
Vlastivěda4
Přírodověda3
Člověk a společnostDějepis8
Výchova k občanství3
Etická výchova1
Člověk a přírodaFyzika8
Chemie4
Přírodopis7
Zeměpis7
Umění a kulturaHudební výchova54
Výtvarná výchova76
Člověk a zdravíVýchova ke zdraví2
Tělesná výchova108
Člověk a svět práce53
Disponibilní časová dotace – volitelný předmět– 1
Celková časová dotace118122

Zájmové kroužky

název kroužkupočet zařazených žáků
Dramatický10
Žurnalistika12
Florbal – 1. stupeň12
Florbal – 2. stupeň10
Volejbal – smíšený14
Minivolejbal – 1. stupeň15
Pohybové hry15
Keramika – 1. třída12
Keramika – 3.–5. třída12
Hrajeme si s řečí21
Rolnička11
Zvoneček11
Šachy I 2.–5. třída14
Šachy II 6.–9. třída11
Švihadla – Rope skipping17
Technický kroužek I 3.–5. třída21
Tvořílek13
Hravá angličtina11
Hýbánky18
Kuchtík12
Šikulky13

Počet dělených hodin

1. stupeň2. stupeňcelkem
počet dělených hodin4277119

Personální údaje

Pedagogický sbor

odborná kvalifikacesplňuje kvalifikacinesplňuje kvalifikacicelkem% kvalifikovaných
Učitel prvního stupně ZŠ2422692,3
Učitel druhého stupně ZŠ2412596,0
Vychovatel707100
Asistent pedagoga16 (někteří současně i jiná pozice)016100
Speciální pedagog101100
celkem6126396,8

Aprobovanost výuky

1. stupeň

předmět%
Český jazyk100
Matematika100
Informatika0
Anglický jazyk100
Prvouka100
Přírodověda100
Vlastivěda100
Hudební výchova100
Výtvarná výchova100
Pracovní výchova100
Tělesná výchova100

2. stupeň

předmět%
Český jazyk100
Cizí jazyk90,7
Matematika100
Chemie100
Informatika11,1
Fyzika100
Přírodopis85,7
Zeměpis100
Dějepis100
Výchova k občanství0
Hudební výchova100
Výtvarná výchova83,3
Výchova ke zdraví0
Pracovní výchova0
Etická výchova100
Tělesná výchova100

Počty žáků

Počty žáků školy (k 30. 6. 2023)

RočníkCelkový počet žáků v ročníkuz toho chlapcůCizích státních příslušníků
1.78353
2.59314
3.81379
4.683417
5.79328
6.78347
7.733910
8.72383
9.74378
celkem66231769

Žáci přijatí do 1. ročníku základní školy

Počet prvních třídPočet zapisovaných dětíPočet přijatýchPočet odkladů
312082 (nastoupilo 79)24

Žáci přijatí ke vzdělávání na střední školy

typ školypočet přijatých žáků
Osmileté gymnázium4
Šestileté gymnázium3
Čtyřleté gymnázium13
SŠ – maturitní obory40
SŠ – nematuritní obory21
konzervatoř1

Hodnocení žáků

Celkové hodnocení žáků

třídavyznamenáníprospělneprospěl
1. A2320
1. B2700
1. C2510
2. A1740
2. B1650
2. C1430
3. A1990
3. B2420
3. C16110
4. A13100
4. B13100
4. C11110
5. A10170
5. B15110
5. C13130
celkem2561090
třídavyznamenáníprospělneprospěl
6. A10160
6. B7190
6. C13112
7. A8160
7. B5190
7. C8152
8. A12130
8. B9121
8. C11140
9. A11130
9. B9140
9. C10170
celkem1131795

Průměrný prospěch celé školy k 30. 6. 2023: 1,604 

Výchovná opatření

k 30. 6. 2023počty
pochvaly29
pochvaly ředitele školy0
napomenutí TU21
důtka třídního učitele20
důtka ředitele školy10
uspokojivé chování1
neuspokojivé chování0

Počet omluvených / neomluvených hodin za školní rok

Počet omluvených hodinPrůměr na žákaPočet neomluvených hodinPrůměr na žáka
celkem83097125,521190,179

Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami ve stupních PO

Stupeň PO (podpůrných opatření)Počet žákůForma vzděláváníIndividuální vzdělávací plán
I.16Žáci budou vzděláváni ve své kmenové třídě dle ŠVP s přihlédnutím k jejich specifickým vzdělávacím potřebám.0
II.46Žáci budou vzděláváni ve své kmenové třídě dle ŠVP s přihlédnutím k jejich specifickým vzdělávacím potřebám.4
III.19Žáci budou vzděláváni ve své kmenové třídě dle ŠVP s přihlédnutím k jejich specifickým vzdělávacím potřebám.19
IV.2Žák budou vzděláváni ve své kmenové třídě dle ŠVP s přihlédnutím k jejich specifickým vzdělávacím potřebám.1
V.
Celkem83Žáci budou vzděláváni ve své kmenové třídě dle ŠVP s přihlédnutím k jejich specifickým vzdělávacím potřebám.24

Podmínky pro vzdělávání

Podmínky pro vzdělávání žáků s podpůrným opatřením anočástečněne
Odstraňování architektonické bariéry a provedení potřebné změny úpravy interiéru školy a třídy.X
Uplatňování principu diferenciace a individualizace vzdělávacího procesu při organizaci činností, při stanovování obsahu, forem i metod výuky.X
Umožňování žákovi používat potřebné a dostupné kompenzační pomůcky, vhodné učebnice a učební pomůcky přizpůsobené jeho individuálním potřebám.X
Zohledňování druhu, stupně a míry postižení nebo znevýhodnění při hodnocení výsledků.X
Uplatňování zdravotního hlediska a respektování individuality a potřeby žáka.X
Podporování nadání a talentu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami vytvářením vhodné vzdělávací nabídky.X
Zkvalitňování připravenosti pedagogických pracovníků pro práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.X
Působení speciálního pedagoga ve škole, druhého pedagoga ve třídě, případně asistenta pedagoga v případě potřeby.X
Spolupráce s rodiči.X
Spolupráce s ostatními školami, které mají zkušenosti se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.X
Podmínky pro vzdělávání žáků mimořádně nadanýchanočástečněne
Individuální vzdělávací plány.X
Doplnění, rozšíření a prohloubení vzdělávacího obsahu.X
Zadávání specifických úkolů.X
Zapojení do samostatných a rozsáhlejších prací a projektů.X
Vnitřní diferenciace žáků v některých předmětech. X
Občasné (dočasné) vytváření skupin pro vybrané předměty s otevřenou možností volby na straně žáka.X
Účast ve výuce některých předmětů se staršími žáky.X
Účast v soutěžích, olympiádách.X

Závěry z průzkumu vztahů mezi žáky školy, klima tříd a školy

Klima tříd sledujeme po celý školní rok. Pokud se ve třídě objeví problém, metodik prevence spolu s třídním učitelem a výchovným poradcem situaci zmapuje, vyhodnotí a následně hledáme řešení celého problému. Vyšší pozornost bylo nutné věnovat třídám 8. B a 6. A. 

Klima školy mapujeme zejména během tripartitních třídních schůzek, kdy mají třídní učitelé možnost mluvit jednotlivě s rodiči. Připomínky a podněty jsou následně projednávány.

Výchovné problémy řešené v tomto školním roce a doporučení pro další  období

Výchovné problémy byly řešeny hlavně individuálně s jednotlivými žáky, nejčastěji porušování školního  řádu, častá absence a nošení tabákových výrobků do školy.

S jedním žákem 7. ročníku proběhla případová konference – vysoká absence a selhávání ve vzdělávání.  Během 2. pololetí došlo k mírnému zlepšení.

V tomto školním roce bude opět potřeba zaměřit se na časté, krátkodobé absence některých žáků a dále na vnášení návykových látek do školy – tabákové výrobky a energetické nápoje. 

Hodnocení plnění ŠVP „Devět kroků do života“

Nově jsme vyučovali v 6. ročníku předmět Dílna čtení.

Pokračovalo sdílení nápadů a zkušeností z projektu Pomáháme školám k úspěchu, zvláště v oblasti aktivního čtenářství. Čtenářské dílny a lekce zapojujeme v hodinách jazyků pravidelně. Osvědčená metoda CLIL v němčině probíhá již ve 2., 3. a 4. ročníku, výstupem jsou sdílená „pohádková představení” pro spolužáky a rodiče. Diskutujeme o možnostech dalšího zatraktivnění němčiny ve škole. Ukrajinským žákům byla poskytována péče českého učitele a ukrajinské asistentky. Všichni žáci se zapojili do života ve svých kmenových třídách, splnili požadované výstupy a postoupili do dalšího ročníku. Osvědčilo se vzájemné dětské tlumočení a učení, žádný cizinec nebyl ve třídě sám. Pedagogové se seznámili s upraveným RVP ZV z roku 2021 (nová Informatika, digitální kompetence). Sledujeme dění kolem „velké“ revize RVP ZV. Intenzivně se vzděláváme v souvislosti s novou Informatikou a zapojováním digitální kompetence do výuky.

ŠVP byl splněn ve všech ročnících i třídách.

Počet úrazů

Počet záznamů v knize úrazů169
Z toho: Počet registrovaných úrazů4

Vyhodnocení úrazů 

Místo úrazuPočet úrazů
V hodinách tělesné výchovy62
V ostatních vyučovacích předmětech12
Akce mimo školu18
Přestávky ve škole39
Školní družina a klub28
Ostatní10

Zájmové vzdělávání – školní družina

OdděleníPočet žáků – pravidelná d.Počet žáků – nepravidelná d.Počet dětí s SVP
1301
2332
330
430
5301
628
7281
Celkem2095

Aktivity školní družiny v roce 2022/2023

Dýňobraní, Cesta za zvířátky, Karneval, Sobí závody, Velikonoční dílny, Vanda a Standa – MDD, Čarodějnice, Den Země

Kroužky: Kuchtík, Hýbánky, Tvořílek, Hravá AJ, Pohybové hry, Šikulky, Hrajeme si s řečí

Prevence sociálně patologických jevů

Prevence sociálně patologických jevů 

Oblasti:Komentář
Vzdělávání
Školní metodik prevence (ŠMP)Mgr. Patricie Mencová
Pedagogičtí pracovníci školyMgr. Štěpánka Šípošová – výchovný poradce
Mgr. Radomíra Mašková – speciální pedagog
Mgr. Kateřina Kloučková – kariérový poradce
Školní vzdělávací programDevět kroků do života
Etika a právní výchovaMgr. P. Mencová (Ev), Mgr. K. Kloučková (VkO)
Výchova ke zdravému životnímu styluPlněno v rámci VkO, EV, VkZ a dalších předmětů
Preventivní výchova ve výuce jednotlivých předmětůPlněno v rámci předmětů
Formy a metody působení na žáky, které se zaměřují na osobnostní rozvoj a sociální chováníVýuka + doprovodné programy v rámci primární prevence, intervence, besedy, exkurze
Organizace prevence
Minimální preventivní program Plněno
Využití volného času žákůAno, volnočasové aktivity v rámci školy – kroužky aj.
Průběžné sledování podmínek a situace ve škole z hlediska rizik výskytu sociálně patologických jevůAno, plněno
Uplatňování forem a metod umožňující včasné zachycení ohrožených dětíAno, např. formou dotazníků, rozhovor aj.
Poradenská služba školního metodika prevenceAno, zajišťuje Mgr. P. Mencová
Poradenská služba výchovného poradceAno, zajišťuje Mgr. Š. Šípošová
Zajištění poradenských služeb speciálních pracovišť a preventivních zařízeníAno, spolupráce s PPP, neziskovými organizacemi, preventivními opatřeními
Vybavení školy odbornými a metodickými materiály a dalšími pomůckamiAno, plněno
Školní řád (obsahuje zákaz nošení, držení, distribuci a zneužívání návykových látek v areálu školy a odpovídající sankce)Ano, plněno

Výskyt sociálně patologických jevů

Sociálně patologický jev 
Drogová závislostNe
AlkoholNe
KouřeníAno
Kriminalita a delikvenceAno
Virtuální drogy (počítač, televize, video)Ne
Patologické hráčství (gambling)Ne
ZáškoláctvíAno
Šikanování vč. kyberšikanyAno
VandalismusAno
Násilné chováníNe
XenofobieAno
RasismusAno

Přehled aktivit školy v rámci prevence a sociální výchovy

Září – harmonizační kurz 6. tříd
Říjen – Projekt Dospívání bez stresu (MPedu z. s.) pro 5. a 7. ročník

Program 5. ročník (věková skupiny žáků 9–11 let)

Blok I „Z housenky motýlem“ (2 hodiny)……………….18. 10.
Blok II „Na světě nejsi sám“ (2 hodiny)………………….14. 11.

Programy jsou zaměřené na zdravý fyzický, osobnostní a sociální rozvoj dětí.

Blok „Z housenky motýlem“ je zacílen na fyzické aspekty dospívání (změny, odlišnosti pohlaví, možná  rizika a jejich prevence), cílem je snaha připravit tuto věkovou skupinu na přirozený přechod z dětství  k dospělosti a následnou socializaci, na přirozený neuropsychický vývoj a případná rizika.

Blok „Na světě nejsi sám“ je zacílen na psychické aspekty dospívání (podpora zdravého sebevědomí, prevence sociálně-patologických jevů, vztahy ve třídě, v kolektivu), cílem je eliminovat nežádoucí vlivy působící na psychiku dětí, resp. ukázat metody komunikace, které by přispěly ke zlepšování třídního prostředí a zvyšování individuálního i kolektivního sebevědomí. 

Program 7. ročník (věková skupiny žáků 11–13 let)

Blok I „Dospívám aneb život plný změn“ a „Na startu mužnosti“ (2 hodiny)……………….18. 10.
Blok II „Já a moje JÁ“ (2 hodiny) ………………….14. 11.

Programy jsou zaměřené na podporu tělesného a duševního zdraví s akcentem na možná rizika.

Blok „Dospívám aneb život plný změn“ a „Na startu mužnosti“ je zaměřen na fyzické změny v dospívání. Cílem je pomoci dívkám i chlapcům chápat změny, kterými v této fázi života procházejí, jako přirozenou součást dospívání a uvědomit si vlastní zodpovědnost za své zdraví (stavba a funkce pohlavních orgánů, ochrana reprodukčního zdraví, správné hygienické návyky, rizikové faktory).

Blok „Já a moje JÁ“ je zaměřen na psychický a sociální rozvoj v období dospívání. Cílem je přiblížit  žákům mezinárodní koncept (SEL) – tedy sociální a emocionální vzdělávání, prostřednictvím kterého by mohli lépe porozumět vlastním emocím (strach, smutek, radost, hněv, láska…), dosáhnout svých cílů (rozvoj sebevědomí), projevovat empatii a navazovat pozitivní vztahy (eliminace šikany a psychopatologických jevů), přijímat zodpovědná rozhodnutí (rozvoj tolerance a morálky).

Listopad – prosinec: preventivní program pro 3. a 9. třídy

ACET 

St 30. 11., pá 2. 12.
Kult krásného těla pro 9. tř. 2x
Kamarádem být, kamaráda mít pro 1. tř. 2x
Jsme tým, putování přes velehory pro 2. tř.2 x

Program 3. ročník

Jsme tým
3. A a 3. C – 30. 11. 2022
3. B – 2. 12. 2022
Interaktivní a zážitkový program s důrazem na objevení hodnoty spolupráce. Rozvoj empatie a prosociálnosti. Žáci dostanou příležitost reflektovat své chování a spolupracovat s ostatními na změně.

Pozor nebezpečí!
Interaktivní zážitkový program, během kterého si žáci vyzkouší, co dělat v nebezpečných situacích způsobených lidmi nebo přírodními katastrofami.

Kult krásného těla
Program 9. ročník 2. 12. 2022
Prevence poruch přijmu potravy a sebepoškozování. Charakter vs. Image. Sebepřijetí.

Leden 2023

30. 1. 2023 – Karty Moje třída (Petr Šolc) – workshop P. Mencová pro 1. a 2. stupeň – seznámení s kartami a jejich využitím ve třídě – společná ukázka na jedné problémové třídě

26. 1. – 8. B – intervence etopeda P. Šolce

Březen – duben (květen) 2023

Plánované programy – ACET: 22. 3., 29. 3., 31. 3., 4. 4., 14. 4., 19. 4. 2023

Říkat ano, říkat ne ……………… 5. ABC
Závislosti ………………………….. 6. ABC + 8.C
Jak se nenechat podvést ………. 9. C
Netolismus ………………………… 9. B
Pozor nebezpečí!…………………. 3. ABC

Městská policie v Jbc. (M. Lejsek – zdarma)
přednáška pro 1. ročník – doprava, chodci a cyklisté (1 hodina)
přednáška pro 4. ročník – kyberšikana a počítačová kriminalita (2 hodiny)
přednáška pro 7. ročník – MP, tabákový zákon, doprava (2 hodiny)

Duben  

Mínus na plus s Komenským – preventivní program pro 6.B (Křesťanská akademie mladých, z. s.) 

Duben – červen – V síti – interaktivní promítání s besedou – pro 7. a 8. třídy
Květen–červen – 1. tř. (Harmonizačně výukový pobyt) a 2. tř. (Sportovně – přírodovědný pobyt)
Červen – Čtyřhodinový vzdělávací blok zaměřený na volbu povolání – 8. ABC

1. stupeň – Dětské dopravní hřiště v průběhu celého školního roku – 3. a 4. třídy

Další vzdělávání ŠMP : 

  • ukončení studia – červen 2023 – Studium k výkonu specializovaných činností
  • DVPP: Nebezpečné výzvy
  • DVPP: Moje třída – seminář zaměř. na práci s kartami
  • DVPP: Agresivní žák
  • DVPP: Dny třídních učitelů 

Další vzdělávání pedagogických pracovníků

Studium ke splnění kvalifikačních předpokladů

Druh studiaPracovník
Studium M, Dučitel – ukončeno 09/2022
Studium pro metodiky prevenceučitelka – studium ukončeno úspěšně 06/2023
Studium D, Ovučitelka – ukončeno 01/2023

Další vzdělávání pedagogických pracovníků

Další vzdělávání pedagogických pracovníků bylo ve školním roce 2022–2023 realizováno v rozsahu požadovaném pedagogickými pracovníky s ohledem na finanční možnosti školy. Některá školení byla nabídnuta pro celý pedagogický sbor, využito z 35 %. Ostatních seminářů se celkem zúčastnilo 18 (tj. cca 27,75 %) pedagogických pracovníků (někteří i několika). Část programů byla realizována on-line.

DVPP – témata – zaměření seminářů

Název seminářeZaměření – obsah
Jak učit nadané žáky – workshopZaměření na poznání žáků
„Spoluučící se“ skupina na podporu pedagogů, asistentů a vychovatelů pracujících s žáky s OMJSpolupráce a inspirace pedagogů, zapojení nových vyučovacích metod
Karty – Moje třídaLegislativní povědomí pedagogů
Kybernetická bezpečnost a prevenceSpolupráce a inspirace pedagogů, zapojení nových vyučovacích metod
Revize RVP ZV – Startovací balíček – Práce s daty, základy informatiky – 2. stupeňÚprava ŠVP podle aktuálních požadavků
Hodnocení a klasifikace ukrajinských žáků na ZŠSpolupráce a inspirace pedagogů, zapojení nových vyučovacích metod
Revize RVP ZV – Startovací balíček – Informační systémy pro 2. st. ZŠÚprava ŠVP podle aktuálních požadavků
Elixír do škol – chemie – pokusyOsobní rozvoj pedagogů
Rozvoj informatického myšlení u žáků 2. stupně ZŠ  – praktický kurz k nové informaticeSpolupráce a inspirace pedagogů, zapojení nových vyučovacích metod
Learning Apps v hodině výchovy k občanství (praktické využití) – 2.st. ZŠ, krátký kurz pro rozvoj digitálních kompetencíOsobní rozvoj pedagogů
Jak budovat digitální kompetence v hodinách zeměpisu – 2.st. ZŠ, krátký kurz pro rozvoj digitálních kompetencíOsobní rozvoj pedagogů
Grafické cesty – výtvarná výchova – kurzOsobní rozvoj pedagogů
Učit moderní dějiny jinak?Osobní rozvoj pedagogů
Learning Apps v hodině výchovy k občanství (praktické využití)Zapojení nových vyučovacích metod
DIGI ROADSHOWOsobní rozvoj pedagogů
Hlasová výchova pro pedagogySpolupráce a inspirace pedagogů, zapojení nových vyučovacích metod
Učíme s filmemOsobní rozvoj pedagogů
Smysluplné aktivity pro budování slovní zásobySpolupráce a inspirace pedagogů, zapojení nových vyučovacích metod
Nakopněte svoji školuOsobní rozvoj pedagogů
Programování v jazyku Scratch pro pokročiléSpolupráce a inspirace pedagogů, zapojení nových vyučovacích metod
Naratologie v praxiOsobní rozvoj pedagogů
Kybernetická bezpečnost a prevenceSpolupráce a inspirace pedagogů, zapojení nových vyučovacích metod
Hry ve výuce Aj na 1. st.Spolupráce a inspirace pedagogů, zapojení nových vyučovacích metod
Jak pracovat s emocemi dítěte na ZŠZaměření na poznání žáků
Digitální kompetence a čtenářské lekce – pro 1. st. ZŠSpolupráce a inspirace pedagogů, zapojení nových vyučovacích metod
Praktické problémy pracovního práva ve školstvíLegislativní povědomí pedagogů a vedení školy

ICT na škole

Vybavení školy

K 30. červnu 2023 je na škole 276 zařízení, z toho:

  • 1 počítačová učebna s 29 žákovskými terminály, které jsou připojeny k serveru sloužícímu jako učitelská stanice
  • 1 počítačová učebna s 15 žákovskými a jednou učitelskou stanicí
  • 16 stanic v učebnách 1. stupně
  • 12 stanic na 2. stupni (třídy, odborné učebny)
  • 2 stanice v jazykových učebnách
  • 48 stanic v kabinetech a kancelářích
  • 3 stanice v družině
  • 1 stanice v samostatném oddělení družiny
  • 1 stanice v hudebně
  • 64 notebooků určených především k zapůjčení žákům při distanční výuce
  • 15 notebooků určených k použití v tzv. „mobilní“ učebně
  • 11 tabletů určených především k zapůjčení žákům při distanční výuce či k využití při výuce
  • 17 tabletů s operačním systémem Windows 8.1, které mají k dispozici pedagogové k domácí přípravě
  • 34 notebooků, které mají k dispozici vyučující k domácí přípravě a využití při vzdálené výuce
  • 4 zařízení pro žáky s SVP
  • 2 zařízení pro správu a chod počítačové sítě
  • 33 počítačů v učebnách je připojeno k dataprojektoru, z toho pak 10 k interaktivní tabuli. Stanice pracují s operačním systémem Windows 10. Ve velké počítačové učebně je 29 stanic-terminálů, které jsou připojeny k serveru, který slouží jako učitelská stanice. Z této stanice může vyučující ovládat jednotlivé stanice, zobrazit na jednotlivé monitory stejný obraz, připojit se k libovolnému terminálu apod. Ve druhé počítačové učebně je 16 pracovních stanic – z toho 15 pro žáky a jedna stanice pro učitele typu All in one. Všechny počítačové stanice jsou připojeny k internetu. Všechny pavilony školy jsou pokryty wi-fi signálem.

Zhodnocení úrovně znalostí žáků z informatiky

Již třetím rokem probíhá zatím v pokusném režimu výuka informatiky podle nového RVP v 5., 6. a 7. ročníku. Přestože se žáci s digitálními technologiemi setkávají již mnohem dříve, příliš se tato skutečnost neprojevuje ve zlepšení dovedností žáků. Žáci totiž zařízení ovládají pouze uživatelsky, a to ještě pouze ve velmi omezené oblasti. Jako další problém se ukazuje používání klávesnice, neboť žáci jsou spíše zvyklí na dotyková zařízení, stejně tak používání myši. Pokud jde o nové trendy nové informatiky, tak zatím nelze relevantně hodnotit, zda to bude pro žáky přínosné a také zábavné. Jinak lze konstatovat, že přes všechna úskalí se používání a ovládání digitálních zařízení žáky posouvá dopředu a žáci se s technologiemi více sžívají.

Zhodnocení plnění základních úkolů ICT na škole

Díky finančnímu zdroji ze strany zřizovatele se stav ICT na naší škole v uplynulém školním roce opět o něco více zlepšil. Byla opět realizována výrazná investice do modernizace počítačových stanic, tentokrát do zařízení, která používají vyučující na druhém stupni, a to výměnou počítačů typu All in one za klasické desktopové stanice, u kterých došlo k výměně pevného disku za disk SSD a zvětšením operační paměti.  Dále byly vyměněny tři nejstarší dataprojektory, čímž se opět zlepšily podmínky pro práci s ICT technologiemi ve třídách při výuce. Naprostou samozřejmostí je vedení elektronické evidence Bakaláři, vedení elektronických Třídních knih, na 2. stupni elektronická žákovská knížka, která byla zavedena i na prvním stupni, a to ve 3. až 5. ročníku. Vyučující nadále ještě ve větší míře využívají aplikace dostupné v infrastruktuře školy, a i další aplikace dostupné na internetu, jako jsou webové stránky zaměřené na jednotlivé předměty, materiály dostupné ke stahování a ve velkém používají nástroje Google Suite, jako je Učebna a Sdílené disky. Naprostým pozitivem je pak vzájemná spolupráce a sdílení informací mezi jednotlivými vyučujícími. Snahou vedení školy a zřizovatele je nadále každým rokem zlepšovat vybavení školy v oblasti ICT a udržovat jej, pokud možno na co největší úrovni.

Dále pak díky financování ze zdrojů EU v rámci projektu Národního plánu obnovy, bylo díky dotaci na tzv. Digitální propast pořízeno 34 notebooků, které jsou primárně určeny k zapůjčení žákům na domácí použití. Dále pak se tato zařízení využívají při výuce ve škole při různých předmětech.

Aktivity školy a prezentace školy na veřejnosti

Formy spolupráce 

Formy spolupráceKomentář
Školská radaViz úvodní strana
Spolek ERUDITUSEruditus poskytoval finanční dary účelově neurčené
Třídní schůzky, konzultace pro rodiče, třídní schůzky – TRIPARTITA4x ro na konání tradičních schůzek měla vliv ochranná opatření vlády, setkání třídní učitel + žák + rodič se uskutečnit podařilo
Školní zpravodajŠkolní expres (čtvrtletník – viz přílohy)
Webové stránkywww.zsliberecka.cz
Radniční zpravodajInformace o akcích školy
Žákovská rada2 zástupci z 5. až 9. tříd – pravidelná setkání a jednání s ředitelem školy 

Aktivity školy

Akce pořádané v rámci vzdělávání v českém jazyce 2022 – 2023

1. pololetí

  • Projekt s názvem Jak na to aneb Naučím tě, co umím. Tvorba a realizace tutoriálu včetně jeho veřejné prezentace, ve spolupráci s učiteli angličtiny rovněž v anglickém jazyce (říjen  – listopad, 9. ročník)
  • zájemci ze všech ročníků zapojeni do literární soutěže každoročně vyhlašované Městskou knihovnou v Jablonci (říjen)
  • divadelní představení Nikola Šuhaj loupežník (Městské divadlo v Jablonci, 21. 10.; 8. + 9.  ročník) + divadelní hra Povídky z jedné a druhé kapsy (K. Čapek); MD Jbc 15. 11.; 7. ročník
  • čtení s prvňáčky (v rámci patronátu devátých tříd nad prvními)
  • křest knihy bajek Exotovy bajky (autorka Ivana Němcová) přímo ve škole v rámci výuky literatury (školní knihovna – 24. 11., 9. ročník)
  • olympiáda v českém jazyce – 8. a 9. ročník (školní kolo – prosinec)

2. pololetí 

  • Snění o budoucnosti – ve spolupráci s Muzeem skla a bižuterie v Jbc, tvůrčí psaní s regionální tematikou (leden/únor; 9. C)
  • recitační soutěž (třídní a školní kola: březen – duben)
  • výklad naživo – žáci devátých tříd vyučují a vedou hodiny ve 3. – 5. třídě napříč předměty (únor – březen)
  • mediální výchova – online beseda Jeden svět na školách – 9. BC (únor)
  • autorská divadelní hra – tvorba a realizace (celý 9. ročník; duben – červen, premiéra 22. 6.)

ZÁJMOVÉ KROUŽKY A AKTIVITY vedené vyučujícími českého jazyka:

  • Dramatický kroužek: Účast v krajském kole přehlídky dětských divadelních souborů
  • Novinářský kroužek: vydávání školního časopisu + pravidelné týdenní rozhlasové školní vysílání
  • Knihovna: výpůjční doba každý den o velké přestávce

Akce pořádané v rámci vzdělávání v anglickém jazyce 

  • projektové hodiny – starší žáci učí mladší žáky
  • půjčování upravené četby (různé úrovně) v kabinetu Aj
  • realizace čtenářských dílen
  • zapojení do pilotního projektu (Funpark I a Funpark II)

Akce pořádané v rámci vzdělávání v německém jazyce 

I. stupeň 

  • Výuka NJ metodou CLIL – ve 2. ročníku v prvouce, ve 3. ročníku v prvouce, ve 4. ročníku  ve vlastivědě
  • Pohádky CLIL – v 2. pololetí nácvik pohádkových písniček – 21. 6. pohádkové odpoledne
  • Konference Němčina jako vyučovací a kulturní jazyk 19. – 20. 10. 2022 Praha
  • Spolupráce s partnerskými školami – 28. 11. – 2. 12. 2022 návštěva z Kaufbeuren
  • Zajištění delegací z partnerských škol na oslavě 40. výročí školy
  • Konference k podpoře výuky NJ v České republice 16. 5. 2023

II. stupeň

  • příprava žáků na konverzační soutěž proběhla v 8. a 9. třídách. Soutěže proběhly ve školním a dále jen v okresním kole. Do okresního kola postoupila z 9. B Nikola Dědková. Umístila se na 5. místě.
  • spolupráce s partnerskou školou Bautzen – jednání o tom, jak bude spolupráce nadále probíhat
  • spolupráce s partnerskou školou Gustav Leutelt Schule Kaufbeuren-Neugablonz – 28. 11. – 2. 12. 2022 navštívili žáci se svými pedagogy naši školu. Společně jsme navštívili radnici, kamarádům ukázali naše město a podnikli výlet do Jizerek. Dále naši němečtí přátelé navštívili Liberec – IQlandii. Společně jsme sportovali a vyráběli náramky. V příštím školním roce 2023/2024 jsme naplánovali náš výjezd do Kaufbeurenu.
  • projektové dny pro třídy 8. A a 8. C Pohraničí bez hranic – tvorba map – komunikace v Nj s překladatelem (3. – 5. 10. 2022 – 8. A; 10. – 12. 2022 – 8. C)
  • dokončení projektu – hledání zajímavých míst po Jablonci podle GPS a komunikace s žáky žitavského gymnázia, návštěva Žitavy a spolupráce se žáky gymnázia Christian – Weiise Gymnasium (8. C – 22. – 23. 11); 8. A (29. -30. 11. 2022)
  • 16. 5.2023 Konference k podpoře výuky NJ v České republice – Goethe Institut Praha  (Polívková, Kahanová)
  • projekt 9. ročníků – Den Weg beschreiben – Stadtorientierung
  • účast na online semináři Hueber DVPP

 Akce pořádané v rámci vzdělávání v matematice  

  • Matematická olympiáda
    • Z5 + Z9 – školní kolo – 11- 01/2022; okresní kolo – 01/2023
    • Z6 – Z8 – školní kolo – 11 – 03/2022; okresní kolo – 04/2023
  • Pythagoriáda
    • školní kolo – listopad 2022
    • okresní kolo – prosinec 2022
  • Matematický klokan – školní kolo – 22. 3. 2023
  • Piškvorky – školní soutěž – třídní kola – probíhají celý školní rok, školní kolo – 21. 6.  2023
  • MatematikUm – projekt IQlandie – Matematika jinak – pro vybrané žáky 9. tříd (Ti, kteří  dělají přijímací zkoušky) – 25. 1. 2023

Akce pořádané v rámci ostatních naukových předmětů

  • Přírodovědný klokan – školní kolo 19. 10. 2022
  • školní kolo dějepisné a zeměpisné olympiády
  • školní kolo zeměpisné olympiády pro 6. – 9. třídy (účast 30 dětí) / – 25. 1. 2023, 9 dětí postup do okresního kola ZO – 1 .3. 2023 Gymnázium Dr. Randy JBC, 1 dítě postup do krajského kola ZO – 29. 3. 2023 KÚ Liberec
  • účast na zeměpisném projektu „Magický Senegal“- 5. 4. 2023
  • návštěva Planetária a ostatních expozic v IQlandii v Liberci pro žáky 9. ročníků
  • účast 3 soutěžních týmů v okresním kole Archimediády, tj. fyzikální olympiády pro  7. ročníky, kde se umístily: 5. místo – tým 7. C (Procházka Matěj, Horčičková Natálie Jana, Ta Duy Quang). 6. místo – tým 7. A (Grolmusová Bára, Foglová Alžběta, Boháčková Lenka). 16. místo – tým 7. B (Kysela David, Iantotyk Myroslava, Helligrová Marianna)
  • Žáci 8. B a 8. C se zúčastnili mezinárodního šetření počítačové a informační gramotnosti  ICILS
  • dějepisně-literární exkurze do Prahy a Národního divadla pro žáky 9. ročníků
  • záznam svědectví pamětníků – absolventské práce 9. ročníků
  • workshop v Muzeu skla a bižuterie (31. 1., 9. C)

Akce pořádané v rámci vzdělávání předmětů výchovného zaměření 

Návštěvy galerií a muzeí:

  • 6. C – Schejbalova vila Jablonec n. N./ Galerie My – Vánoce s Vojtěchem Kubaštou (ilustrátor)
  • 6. C, 8. A – Oblastní galerie Liberec – Lázně/ Pasta Oner (současný multimediální výtvarník) + procházka po Liberci – sochy ve veřejném prostoru
  • 6. C – výstup na radniční věž Jablonec n. N.

Soutěže:

  • 9. tř. – výtvarná soutěž v rámci Evropského dne jazyků s názvem „Kolik řečí znáš, tolikrát jsi  člověkem“, ocenění pro Lili Šimkovou a Matěje Staffu, oba 9. A
  • SPŠT Liberec – Oděv a textil – soutěžní kresba, téma: Hra, výběrové práce ze tříd II. stupně
  • 6. B – akce TUL Liberec – umělecko-kartografická soutěž Dětská mapa světa (Téma: Mapa mého budoucího světa (A Map of My Future World).
  • Projekt NAKAP – pro 7. BC, 8. A (SŠŘS Podhorská ul.)
  • Technický kroužek (dílny, podpora technického vzdělávání pro I. i II. stupeň)
  • Vánoční strom – 28. 11. 2022, příprava vánočních trhů, tradiční betlém p. J. Borny, výstava betlémů před ředitelnou
  • Recyklace – plakáty k recyklaci baterií a drobných elektrospotřebičů
  • Průběžná výzdoba školy a přáníčka pro seniory
  • Oslavy 40. výročí otevření školy 1983/2023, 13. 5. 2023 – prezentace školy – logo celé akce, pozvánky,  bannery, plakáty, kalendář pro rok 2023/24, výzdoba školy, příprava nejen výtvarných aktivit pro veřejnost  – dílničky, otevření školních dílen s programem
  • 27. akademie 9. roč. – žáci si vytvořili vlastní pozvánky a dekorace
  • 26. 9. 2022 – Beseda s pracovnicí Úřadu práce Jablonec nad Nisou – 9. ročníky
  • 14. 10. 2022 – EDUCA – veletrh vzdělávání – 9. ročníky
  • 11. 1. 2023 – Prezidentské volby – 7. – 9. ročníky
  • 27. + 28. 2. 2023 – Projektový den na SŠ řemesel a služeb Jablonec nad Nisou (exkurze v rámci zaměření na výběr střední školy a povolání) – 7. BC
  • 28. 3. 2023 – Projektový den na SŠ řemesel a služeb Jablonec nad Nisou (exkurze v rámci zaměření na výběr střední školy a povolání) – 8. A
  • 19. 4. 2023 – Živá knihovna povolání – 8. ročníky
  • Do krajských kol se probojovala družstva a jednotlivci v těchto sportovních odvětvích  a soutěžích: vybíjená, Atletický trojboj, atletický čtyřboj, volejbal, Štafetový pohár a aquatlon
  • Škola byla pořadatelem krajského kola vybíjené
  • Pokračuje partnerství s Českým volejbalovým svazem resp. oddílem TJ Bižuterie, kdy pravidelně pracujeme s více než 35 dětmi ve volejbalových kroužcích. Další kroužky se věnují  florbalu a rope skipingu
  • Uspořádali jsme Mikulášskou laťku (školní soutěž ve skoku vysokém). V únoru proběhl  lyžařský kurz 7. ročníků
  • Hudební sekce. Školní rok 2022/23 začal vystoupením zpěváků při slavnostním přivítání prvňáčků v atriu školy. Po ukončení protikoronavirových opatření mohli zájemci opět začít trénovat v pěveckých sborech Zvonečku pro 1. stupeň a Rolničce pro 2. stupeň. Začátkem listopadu proběhl výchovný koncert Hudba školám v tělocvičně postupně pro všechny ročníky na téma Filmové a muzikálové melodie. V prvním adventním týdnu oba pěvecké sbory tradičně zazpívaly při Rozsvěcení vánočního stromečku. Na jaře žáci prvního stupně zhlédli Hudební pohádku a Zvoneček měl připravený pěvecký program při setkání bývalých pedagogů naší školy. Největší akcí byly Oslavy 40 let školy, kde vystupovaly nejen sbory, ale i hudební skupina z řad žáků, sólisté zpěváci i instrumentalisti. Paní učitelky Hromadová a Antonínová dokonce zahrály čtyřručně Slovanské tance na klavír. Hodinu hudební výchovy v květnu také navštívily dvě pracovnice Školní inspekce. Měly možnost spatřit pestrost prováděných hudebních činností. V závěru školního roku se na školní akademii opět mimo jiné také prezentovali žáci s hudebními talenty.

Akce pořádané v rámci vzdělávání na 1. stupni

  • Programy v Ekocentru (Podzim, Strom, Kvasinky kolem nás, Vánoce, Smysly, Včely)
  • Fotografování 1. tříd
  • Výukové programy na DDH
  • Exkurze Praha 5. třídy
  • Slavnost Slabikáře
  • Abeceda peněz 4. třídy
  • Vánoční strom
  • Kurz bruslení 4. a 5. třídy
  • Vánoční focení 1. stupeň
  • Korálkové dílny
  • Kryštofovo údolí – Muzeum hraček a betlémů
  • Mikulášské kolečko – projektový den
  • Vánoční Praha 4. třídy
  • Screening 2. tříd
  • Vánoční kino, kino na závěr školního roku – 1. stupeň
  • Nominační závod prvňáčků – atletika
  • Planetárium 5. třídy Liberec
  • Plavecký výcvik 2. – 3. třídy
  • Den otevřených dveří
  • Projekt „Jaro“ 1. – 2. třídy
  • Návštěva žáků z MŠ
  • Velikonoční muzeum – dílničky
  • Markétina dopravní výchova 1. – 3. třídy
  • Ukliďme Česko, Den Země
  • Mc Donald´s CUP
  • Ukázkové hodiny 1. – 2. třídy
  • Programy v knihovně (Beseda se spisovatelem p. Sodomkou, Já, knížka, Letem pohádkovým světem, Pasování na čtenáře)
  • Preventivní programy (Z housenky motýlem, Na světě nejsi sám, Jsme tým, Pozor nebezpečí!, Říkat ano, říkat ne)
  • Workshop – Sociální sítě a kyberšikana
  • Workshop – Média a dezinformace
  • Divadelní představení
  • Tonda na cestách – projekt ke tříděnému odpadu
  • BOTANICUS – Ostrá nad Labem 4. třídy
  • Harmonizační výukový pobyt 1. třídy
  • Sportovně přírodovědný pobyt 2. třídy
  • Vybíjená, Štafetový pohár, Atletická trojboj, Miniházená
  • Sportovní den 1. -2. třídy, 3. – 5. třídy
  • Zdravá pětka
  • Školní výlety
  • Babylon 2. třídy
  • Program ve Vikýři (Den zvířat)
  • Hudební pořád – Hudba školám 1. stupeň
  • Přednášky o houbách pro 3. – 5. tř.
  • ADRA- sbírka hraček a her 1. stupeň
  • Beseda s Tomášem Malinským (FK Jablonec)

Mimořádné aktivity 

  • 27. akademie – rozloučení 9. tříd (po letech opět v atriu školy a tento model se osvědčil)
  • 13. 5. 2023 – oslava 40. výročí otevření školy za účast hostů z partnerských škol z Budyšína a Kaufbeuerenu a zástupců zřizovatele, pozvání přijala řada předchozích kolegů a mnoho bývalých žáků, akce hodnocena jako velmi zdařilá

Údaje o výsledcích inspekční činnosti ČŠI a dalších kontrolních orgánů

Ve školním roce 2022 – 2023 proběhly ve škole kontroly 4 oprávněných orgánů.

  1. Kontrola HZS Libereckého kraje – říjen 2022, bez závad
  2. Kontrola Krajského úřadu Libereckého kraje – únor 2023, malé pochybení v čerpání přidělené dotace bylo vysvětleno a penále za porušení rozpočtové kázně bylo sníženo na minimum
  3. Kontrola ČŠI – květen 2023, jediný „problém“ – využívat formativní hodnocení a sebehodnocení žáky
  4. Kontrola zřizovatele – červen 2023, bez závad

Kontroly na škole uskutečněné jinými subjekty

Proběhla standardní prověrka BOZP a PO.

Materiálně – technické podmínky vzdělávání

Materiálně – technické podmínky vzdělávání

Budovy, učebny, herny a další místnosti a jejich estetická úroveň

Škola disponuje 32 učebnami, 27 z nich jsou současně kmenové třídy. Některé třídy 1. stupně jsou současně i hernami školní družiny. Všechny třídy se průběžně modernizují nebo alespoň nově vybavují (lino, nábytek,…). Přes letní prázdniny v roce 2023 bylo položeno nové lino v poslední neopravené učebně 1.  stupně. 

Odborné pracovny, knihovny, studovny, multimediální učebny

Víceúčelový prostor „Terasa“ je využíván jako další knihovna (čítárna) školy a místo k aktivnímu odpočinku bez mobilů, tabletů atd. Bývalá přípravna dílen je dále využívána jako keramická dílna.  

Odpočinkový areál, zahrady, hřiště, jídelna

Škola je umístěna v rozsáhlém lesoparku. Hřiště by po 40 letech byla potřeba rekonstruovat. V areálu školy v atriu mezi pavilony byl upraven prostor v rámci projektu „Lepší místo pro žáky školy“. Tato úprava zlepšila využití tohoto prostoru žáky v době přestávek. Pro odpočinek byly upraveny i některé části chodeb a vstupních prostor jako tzv. relaxační zóny především jako místo, kde by žáci mohli bezpečně a příjemně strávit přestávku mezi dopoledním a odpoledním vyučováním. V atriu školy bylo opět obnoveno pódium. Ukázalo se jako nutné pro pořádání některých akcí školy. Vybudování pódia bylo nutnou podmínkou při realizaci akademie v prostorách atria školy. 

Vybavení učebními pomůckami, hračkami, stavebnicemi, hudebními nástroji, sportovním nářadím apod.

Školní pomůcky se obnovují podle finančních možností ve vazbě na ONIV.  

Vybavení kabinetů, laboratoří a učeben pomůckami 

Doplňováno podle požadavků vyučujících a výše přidělených ONIV.

Údaje o školou předložených a realizovaných projektech financovaných z cizích zdrojů

ZahájeníNázevDatum ukončení
1. 9. 2022Česko-německý fond budoucnosti31. 12. 20226 615,- Kč
1. 9. 2022„Pomáháme školám k úspěchu“30. 6. 2023129 000,- Kč
1. 9. 2022Šablony IV30. 6. 2023958 240,-Kč
14. 7. 2023Investiční dotace MMJN – konvektomat290 000,- Kč
1. 1. 2023Women for Women (Obědy pro děti)30. 6. 202359 999,- Kč
20. 4. 2023Nadace Preciosa – 40. výročí školy (kalendáře)10 000,- Kč
15. 5. 2023Navýšený příspěvek MMJN k 40. výročí školy40 000,- Kč
29. 12. 2022B-IMPRO s. r. o. – 40. výročí školy10 000,- Kč

Spolupráce školy s odborovou organizací

Spolupráce s odborovou organizací při plnění úkolů ve vzdělávání byla ve školním roce 2022–2023 na velmi dobré úrovni a v tomto období se nevyskytly žádné zásadní problémy. Základním dokumentem pro spolupráci byla kolektivní smlouva a vzájemná setkání ředitele školy a předsedkyně odborové organizace. Zástupkyně odborů byla průběžně informována o stavu mzdových prostředků, vývoji rozpočtu na kalendářní rok a o dalších skutečnostech v souladu se zákoníkem práce (BOZP apod.).

Základní údaje o hospodaření školy za rok 2022

Zpracoval: Mgr. Martin Chytka
Datum: 12.10. 2023