Název směrnice: Řád školní jídelny
Pořadové číslo: 5/2024
Účinnost od: 1. 9. 2024
Ruší se: Provozní řád školní jídelny s účinností od 1. 9. 2023
Spisový znak: 1.2.
Počet příloh:
Skartační znak: A5
Legislativní rámec: Zákon č. 561/2004 Sb., Školský zákon v platném znění Vyhláška č. 107/2005 o školním stravování v platném znění.

Organizace provozu

  • Provoz školní jídelny: 6:00 – 14:00.
  • Pokladní hodiny: 7:30-8:30 a 11:00-13:45.
  • Výdej obědů: žákům a zaměstnancům školy 11:00 14:00 nemocným žákům první den onemocnění 10:45 – 10:55.

Identifikační média

  • Obědy se ve školní jídelně (dále jen ŠJ) vydávají pouze na platné dotykové čipy. Cena čipu činí 121 Kč.
  • Strávník, který si čip zapomněl, je povinen nejdříve si vyzvednout náhradní stravenku u vedoucí ŠJ a teprve poté se může zařadit za posledního čekajícího na vydání oběda.
  • Každou ztrátu či poškození čipu je třeba ihned hlásit vedoucí ŠJ. Strávník, který čip ztratí nebo zničí, si neprodleně zakoupí čip nový v ceně 121 Kč.

Způsob odhlašování a přihlašování obědů

  • Odhlašování a přihlašování obědů provádí strávníci v objednávacím terminálu, kde lze obědy přihlásit nebo odhlásit na dva týdny dopředu, dále pak rodiče osobně nebo telefonicky do konce pracovní doby předcházejícího stravovacího dne, na který chtějí dítě odhlásit nebo přihlásit (tel. 487 370 352). Pro odhlášení a přihlášení obědů po skončení pracovní doby mohou rodiče využít záznamník (tel. 487 370 352) nebo elektronickou poštu rozenska@zsliberecka.cz a to nejpozději do 6:00 hodin dne, na který dítě odhlašují nebo přihlašují. Dále je možné odhlašovat nebo přihlašovat obědy přes server www.strava.cz. Přihlašovací údaje jsou k dispozici u vedoucí ŠJ.
  • Při hlášení na záznamník je třeba dbát na zřetelné nahlášení jména, třídy a dnů, na které se obědy odhlašují.
  • Pokud se nestihne strávník odhlásit ve stanoveném termínu, je povolen odnos obědů pouze v první den onemocnění nebo neplánované absence a v určeném čase.
  • V jiných případech odnos oběda NENÍ POVOLEN.

Úhrada stravného

  • Stravné se v školní jídelně hradí inkasem ze sporožirového účtu a z běžných účtů u peněžních ústavů. Inkasní platba probíhá zálohově s tím, že požadovaná částka zohledňuje přeplatky či nedoplatky z minulého měsíce.
  • Stravné musí být uhrazeno nejpozději do posledního stravovacího dne předcházejícího měsíce.
  • Pokud neproběhne inkasní platba za obědy z účtů, vedoucí ŠJ upozorní zákonného zástupce, který neprodleně uhradí dlužné stravné v hotovosti.

Režim v jídelně

  • Dohled ve ŠJ zajišťují pedagogičtí pracovníci. Rozpis dohledů je vyvěšen v jídelně.
  • Žáci jsou odváděni do jídelny vyučujícím.
  • Vyučující předává žáky učiteli, který má ve ŠJ dohled.
  • Při čekání na oběd zachovávají žáci pravidla slušného chování a při jídle pravidla slušného stolování.
  • Při přenosu jídla se žáci chovají ukázněně a neprovádí jiné činnosti, které by mohly způsobit nebezpečí pádu nebo ohrožení ostatních.
  • Jídlo a nápoje se konzumují u stolu zásadně vsedě. Moučníky, ovoce apod. si žáci z jídelny neodnášejí.
  • Dohled dbá na dodržování provozního řádu ŠJ. Pedagogický dohled v jídelně sleduje chování žáků po příchodu do jídelny, při stolování, odnášení stravy a použitého nádobí včetně příborů. Dohled dbá na bezpečnost žáků. Dojde-li k potřísnění podlahy (vylití polévky apod.), učiní dohled nutná opatření, aby nedošlo k uklouznutí procházejících žáků. Ihned nechá podlahu vytřít a osušit.

Způsobené škody

  • Při hrubé nekázni, porušování řádu školní jídelny, může dohled nebo vedoucí ŠJ žáka vykázat z jídelny. Tento žák zůstane ve vestibulu před jídelnou pod dohledem pedagogického pracovníka, který má dohled v jídelně. Na pokyn pedagogického pracovníka se může zařadit za posledního čekajícího na vydání oběda.
  • Škody, které způsobí žák na zařízení nebo vybavení ŠJ tím, že porušoval pravidla bezpečného chování, hradí rodiče (zákonný zástupce) v plné výši.
  • Používání mobilních telefonů, tabletů a jiné elektroniky je v jídelně zakázáno.

Zaměstnanci školy

  • Zaměstnancům školy není odnos obědů ze ŠJ povolen z provozních a hygienických důvodů.

Dietní stravování ve školní jídelně

Dieta připravovaná ve školní jídelně

  • Výběr potravin, receptur, sestavení jídelního lístku a způsob přípravy jídel vydávaných v rámci dietního stravování provádí nutriční terapeut.
  • Školní jídelna je schopna v rámci aktuálního technického zařízení a personální kapacity připravovat následující dietu:
    • bezlepkovou
    • bezlaktózovou
    • šetřící

Žádost o přípravu diety a její vydání

  • Pro vaření dietního stravování je nutné podat oficiální žádost, která je přílohou tohoto dodatku. Lze stáhnout z webových stránek, nebo získat od vedoucí školní jídelny, nebo třídní učitelky, třídního učitele.
  • Součástí Žádosti je lékařské potvrzení specifikující speciální dietní požadavky.
  • Žádost se podává u vedoucí školní jídelny, která vystaví v případě, že je Žádost kompletní, Potvrzení o zařazení do skupiny strávníků s dietním stravováním.
  • Strávník, který má nárok na dietní stravování, musí u výdejního pultu upozornit, že má dietu a ohlásit jméno.

Jídelní lístek a příprava pokrmů

  • Jídelní lístek pro dietní stravu vychází z aktuálního jídelního lístku vydaného školní jídelnou, speciální jídelní lístky nejsou stanoveny. V pokrmech jsou suroviny upravovány či nahrazovány na základě stanovených technologických postupů.
  • Příprava pokrmů u bezlepkové a bezlaktózové diety se neliší od přípravy pokrmů standardních. Povoleny jsou všechny tepelné úpravy pokrmů vhodné pro školní stravování, tedy vaření, dušené, zapékání a pečení. U šetřící diety jsou povoleny tepelné úpravy vaření a dušení a používány suroviny vhodné pro tuto dietu. V kritickém momentě, kde je do pokrmu přidávána surovina obsahující lepek nebo laktózu je požadovaných počet porcí ze základu odebrán do vyhrazeného nádobí a dokončen v souladu s technologickým postupem pro přípravu bezlepkových a bezlaktózových pokrmů.

Zajištění bezpečnosti a nezávadnosti podávaných pokrmů

  • Příjem a ukládání surovin. Suroviny, které jsou používány pro přípravu společných základů pro standardní i dietní pokrmy, musí být při příjemce vždy zkontrolovány, zda neobsahují lepek. Speciální surovinu uloží na určené místo. Je nutné důsledné balení a oddělování skladovaných potravin s lepkem a bezlepkových. Je nutná důkladná osobní hygiena po manipulaci se surovinami obsahující lepek. Je potřeba používat vyhrazené nádobí všude tam, kde to technologický postup umožňuje. Je potřeba zajistit časově a místně oddělenou přípravu pokrmů obsahujících a neobsahujících lepek a laktózu. Je potřeba dodržovat řádné označení potravin a pokrmů tak, aby nedošlo k jejich záměně.
  • Školení pracovníků. Školení pracovníků školní kuchyně u stálých pracovníků probíhá 1 x ročně. Záznamy o školení jsou vedeny do stanovených formulářů a jsou uloženy u vedoucí školní jídelny. Rámcové téma školení:
    • základy a podstata onemocnění
    • výběr potravin
    • příprava dietních pokrmů
  • Ověřování přípravy dietních pokrmů. Ověřování probíhá minimálně jednou za šest měsíců. Pokud dojde k významným změnám, ověřuje se systém ihned. Ověřování probíhá formou kontroly pracovníkem stravovacího provozu, odpovědným za zavedení dietního stravování tzn. vedoucí školní jídelny. V rámci ověřování pracovník vizuálně kontroluje dodržování osobní a provozní hygieny a správné praxe při přípravě dietního pokrmu.

Závěrečná ustanovení

  • Provozní řád školní jídelny vstupuje v účinnost dnem 1. 9. 2024.
  • Výjimku z provozního řádu může povolit pouze vedoucí školní jídelny.

Jablonec nad Nisou, dne 30. 8. 2024
Mgr. Martin Chytka, ředitel školy