Školní družina při ZŠ Liberecká je zřízena podle zákona č.561/2004Sb. O předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (Školský zákon), a řídí se podle vyhlášky MŠMT č.74/2005Sb. o zájmovém vzdělávání.

Identifikační údaje

Kontakty


Ředitel ZŠ:
777 728 725
Telefon sekretariát: 777 739 428
E-mail: skola@zsliberecka.cz
Vedoucí vychovatelka: Jana Riedlová
Telefon ŠD kabinet: 487 370 350
E-mail: druzina@zsliberecka.cz
Telefon I. a II. oddělení: 487 370 354
Telefon – ranní družina: 487 370 355
MT – ŠD škola 778 089 160MT – ŠD „domeček“: 778 089 230

Formy vzdělávání

  • Zájmové vzdělání se uskutečňuje:
    • pravidelnou zájmovou, výchovnou, rekreační nebo vzdělávací činností včetně možnosti přípravy na vyučování,
    • příležitostnou zájmovou, výchovnou, rekreační nebo vzdělávací činností včetně možnosti přípravy na vyučování,
    • pravidelná činnost v ŠD je každodenní činnost žáků v odděleních (hygienické návyky a stolování, pobyt venku, odpočinkové a rekreační činnosti),
    • příležitostné akce v ŠD jsou významnější akce, které nejsou zahrnuty do standardní týdenní skladby činnosti (besídky, slavnosti, karnevaly, exkurze, dílny, vycházky). Zpravidla jsou to akce určené všem oddělením a také rodičům,
    • nabídka spontánních aktivit je průběžná – klidové činnosti po obědě, při pobytu venku, při sportovních aktivitách. Také při hravých činnostech v ranní družině.
  • Role vychovatelky při těchto hrách spočívá nejen v zajištění bezpečnosti, ale také v navození a podněcování k různým aktivitám žáků. Není vyloučena ani její osobní účast na některých hrách.
    • odpočinkové činnosti jsou nejen klidové činnosti, ale také aktivní odpočinek, který bude kompenzovat jednostrannou zátěž během školního vyučování,
    • příprava na vyučování není jen vypracování domácích cvičení, ale i didaktické a tematické hry. I další činnosti, které hravou formou upevňují či rozšiřují poznatky, které žáci získali ve školním vyučování,
    • individuální činnosti jsou zaměřené na podporu nadaných žáků, práci s žáky s SVP, na žáky sociálně znevýhodněné a cizince,
    • osvětové činnosti – zaměřené na prevenci sociálně patologických jevů, ale také na kulturně historické souvislosti místa, kde žijeme a vytváření vlasteneckého cítění a hrdosti na kulturní bohatství a dědictví kraje.

Délka a časový plán zájmového vzdělávání

  • Vzdělávací program ŠD je stanoven na dobu jednoho vzdělávacího cyklu žáků 1. stupně ZŠ. Výhodou je možnost kreativně reagovat na možné změny podmínek, propojovat a přesouvat témata během celé docházky do ŠD. Činnosti nejsou věkově vymezeny, proto je lze volit dle aktuálního složení žáků.

Podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

  • Tito žáci k naplňování svých vzdělávacích potřeb nebo k uplatnění svých práv potřebují poskytnutí podpůrných opatření v souladu s novou vyhláškou č. 27/2016 Sb. ve znění pozdějších předpisů.
  • V našem zařízení jsme připraveni vyhledávat žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a adekvátně s nimi pracovat. Za žáky se speciálními vzdělávacími potřebami jsou považováni žáci se zdravotním postižením, žáci se zdravotním znevýhodněním, žáci se sociálním znevýhodněním a cizinci. Žákům se SVP je podle stupně a charakteru jejich postižení nebo znevýhodnění při jejich začleňování do volnočasových aktivit věnována průběžná pozornost – zvýšená motivace, individuální pomoc, ocenění menších úspěchů a pokroků v práci.
  • Důležitá je spolupráce s kolegy, učiteli, rodiči i školskými poradenskými zařízeními. Dle aktuálních možností a podmínek školy lze při výchovných činnostech ve školní družině rozvíjet talent mimořádně nadaných žáků (zadávání rozšiřujících a doplňujících úkolů, individuální přístup) nebo mohou své vlohy nadaní žáci rozvíjet individuálně pod vedením zkušených pedagogů v zájmových kroužcích.

Informace o družině

  • Školní družina tvoří ve dnech školního vyučování mezistupeň mezi výukou ve škole a výchovou v rodině. ŠD není pokračováním školního vyučování, má svá specifika, která ji odlišují od školního vyučování.
  • ŠD zabezpečuje žákům náplň volného času v době před vyučováním, v době půlených hodin žáků 1. tříd, kteří v tu dobu výuku nemají, odpoledne před odchodem domů nebo do jiných zájmových aktivit, kdy probíhají činnosti spojené s odpočinkem, rekreací, zájmovou činností, zábavou, která je přizpůsobena konkrétní věkové skupině žáků.

Materiální podmínky

  • Čtyři oddělení pracují ve vlastních prostorách, dvě oddělení na odloučeném pracovišti v areálu školy, jedno oddělení využívá prostor třídy, která je rozdělena na část školní výuky a část relaxační. Prostory družiny jsou zařízené jako herny.
  • V každém oddělení je část místnosti pokryta kobercem. Pro zájmové a rukodělné činnosti je jiná část místnosti vybavena stoly a židličkami. Vybavení jednotlivých oddělení se v průběhu roku mění a doplňuje dle potřeb žáků (hry, výtvarný materiál, sportovní náčiní).
  • Vzhledem k tomu, že většina oddělení je v prostorách ZŠ, žáci využívají školní šatny, kde mají tašky s náhradním oblečením a oblečením na ven.
  • Žáci mají možnost užívat prostory tělocvičny, školního hřiště, hudebny, cvičné kuchyně a venkovní učebny pouze za přítomnosti vychovatelky.

Ekonomické podmínky

  • Úplata za vzdělávání ve školní družině je stanovena na základě § 123 odst. 2 a 4 zákona č. 561/2005 Sb. (školský zákon) a § 14 vyhlášky č. 74/2005 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělání (školský zákon).
  • Ustanovení o platbách zákonných zástupců za pobyt žáka ve ŠD je součástí Vnitřního řádu školní družiny.

Personální podmínky

Všechny vychovatelky splňují podmínky pro vzdělávání žáků v mimoškolních aktivitách a mají odpovídající vzdělání.

BOZ

  • Motto: “Úraz není náhoda a nemusí se stát.”
  • Zajištění bezpečnosti a zdraví žáků
    • Žák je povinen chránit své zdraví i zdraví spolužáků. Dbá pokynů všech pracovníků školy. Při pobytu v ŠD, na chodbách, v jídelně i venku a dodržuje všechna bezpečnostní opatření.
    • Odchod ze ŠD (na WC, do třídy aj.) oznámí vychovatelce. Při pobytu v ŠD žák dodržuje vnitřní řád školní družiny a své chování mu podřizuje. Nevolnost nebo poranění žák ihned hlásí vychovatelce. Je žádoucí, aby zákonní zástupci ve vlastním zájmu informovali vychovatelku o případných zdravotních problémech žáka.
    • Žák má právo, cítí -li se nějakým způsobem ohrožen, potřebuje -li pomoci, poradit aj. svěřit se vychovatelce. Má právo na ochranu před diskriminací, násilím, šikanou a jinými patologickými jevy. Rovněž se sám nedopouští šikany, agresivity a násilí vůči ostatním.

Přihlašování žáků do ŠD

  • Zákonný zástupce přihlašuje své dítě do ŠD odevzdáním správně vyplněného a podepsaného zápisního lístku. Do ŠD se přihlašují žáci 1. stupně. Přednost mají žáci z 1. – 3. ročníku. V době děleného vyučování lze do ŠD umístit i žáka trvale nezařazeného do ŠD.
  • Přijetí žáka do školní družiny rozhoduje ředitel školy.
  • Jednotlivá oddělení ŠD se naplňují do maximálního počtu 30 žáků při nepřekročení závazné celkové kapacity ŠD – 210 žáků.
  • Podrobné informace o provozu ŠD najdete ve Vnitřním řádu školní družiny.
  • Zákonný zástupce je povinen informovat vychovatelku o každé změně v docházení žáka do ŠD.
  • Odhlašování žáka ze ŠD se provádí písemnou formou.

Obsah výchovně vzdělávací činnosti

  • Obsah výchovně vzdělávací činnosti je zpracován jako nabídka činností, ze kterých si vychovatelky vybírají podněty pro vlastní realizační plány. Mají dostatek prostoru k tvořivé práci, mohou ji volně přizpůsobovat v rámci svých oddělení konkrétním žákem. Využíváme běžné životní situace i nahodile vzniklé okolnosti a příležitosti.
  • Činnosti ŠD vycházejí z požadavků pedagogiky volného času. Podstatný je požadavek dobrovolnosti, aktivity, seberealizace, zajímavosti, pestrosti, tvořivosti a přitažlivosti.
  • Motto: „Kdo si hraje, nezlobí“. Nezbytnou podmínkou úspěšné výchovy je respektování osobnosti žáka. Důležité je, aby z žáků vyrostli šťastní, úspěšní a tvořiví lidé, kteří budou schopni zvládat běžné i náročné situace se smyslem pro zodpovědnost a spolupráci.

Výchovně vzdělávací plán – Člověk a jeho svět

Člověk a jeho zdraví

Moje tělo

K–1, 3, 5, 6

Pravidelné a průběžné činnosti

  • seznámení s lidským tělem – stavba, funkce
  • lidské tělo – růst a vývoj
  • moje tělo je jen moje

Metody a formy práce

  • námětové hry
  • výtvarné techniky
  • práce s encyklopediemi

Zdravý životní styl a Hygienické návyky

K–1, 2, 3, 5, 6

Pravidelné a průběžné činnosti

  • péče o zdraví – režim dne
  • zdravá výživa
  • duševní hygiena
  • osobní hygiena a čistota
  • péče o chrup
  • předcházení nemocem

Metody a formy práce

  • každodenní pobyt venku, otužování
  • sportovní hry, aktivní pohyb
  • výtvarné techniky
  • sestavujeme jídelníček
  • sebeobslužné činnosti
  • čteme časopisy
  • hygienické návyky při nachlazení, rýmě,…

Prevence úrazů a Patologické jevy

K–1, 2, 3, 5, 6

Pravidelné a průběžné činnosti

  • úrazy při hrách a sportovních činnostech
  • bezpečná manipulace s náčiním a nářadím
  • nebezpečné a návykové látky
  • ochrana osobnosti
  • jak voláme pomoc, známe telefonní čísla
  • zneužívání MT

Metody a formy práce

  • poučení o bezpečném chování
  • předcházíme úrazům
  • seznamujeme se zásadami první pomoci
  • učíme se ošetřit jednoduchá poranění
  • učíme se správně telefonovat
  • vytváříme si pozitivní vztahy k sobě i kamarádům
  • hovoříme o návykových látkách, cigaretách, alkoholu, …

Lidé a čas

Můj den

K–1, 2, 3, 4, 6

Pravidelné a průběžné činnosti

  • budování a upevňování denního režimu, správné návyky
  • co vše můžeme stihnout během dne – správné využívání času
  • den – ráno – poledne – večer
  • kdy se nejlépe připravíme do školy

Metody a formy práce

  • vyprávíme si o rozdělení času na povinnosti,
  • výtvarné ztvárnění – co rád dělám, co dělám ve svém volnu
  • zpíváme, recitujeme, čteme
  • vyprávíme si o prožitém víkendu, volnu, prázdninách
  • seznamujeme se s měřidly času, učíme se hodiny
  • zařazujeme hry na procvičení paměti, pozornosti, soustředění, …

Volný čas

K–1, 3, 4, 5, 6

Pravidelné a průběžné činnosti

  • co jsme dělali ve svém volnu
  • orientace v kalendáři
  • aktivní odpočinek
  • plánování odpočinku

Metody a formy práce

  • vyhledávání informací o možnostech trávení volného času v našem městě
  • sportovní aktivity, pohybové hry na školním hřišti
  • využití výtvarných technik
  • zpíváme, recitujeme, čteme

Lidská společnost

K–3, 4, 6

Pravidelné a průběžné činnosti

  • historie lidské společnosti
  • jak se mění věci
  • naše město dříve a dnes
  • stará a současná řemesla
  • čím bych chtěl být – představa o svém povolání
  • kalendář – rok, měsíc, týden
  • měření času a jeho historie

Metody a formy práce

  • povídáme si o jednotlivých obdobích lidského života
  • sledujeme rozdíly mezi starými a novými stavbami
  • využití výtvarných technik
  • práce s encyklopediemi, internetem
  • seznamujeme se se starými řemesly a zvyky
  • čteme z knih – pohádky, příběhy

Lidé kolem nás

Rodina

K–1, 2, 3, 4, 6

Pravidelné a průběžné činnosti

  • členové rodiny – postavení jedince v rodině, mezigenerační vztahy
  • zvyky naší rodiny
  • jak doma pomáhám
  • moje povinnosti a trávení volného času doma
  • povolání našich rodičů

Metody a formy práce

  • osvojujeme si a dodržujeme zásady správného chování, úcty, tolerance, solidarity
  • různé výtvarné techniky
  • námětové hry
  • práce s knihou, albem
  • povídáme si o právech, šikaně, zneužívání, týrání
  • zjišťujeme, kdy mají babičky a dědečkové svátky, narozeniny a vyrábíme jim přáníčka
  • recitujeme, zpíváme, čteme
  • jak se nazývají příbuzní, kde se s nimi stýkáme

Kamarádi

K–2, 3, 4, 5

Pravidelné a průběžné činnosti

  • začlenění se mezi vrstevníky, respektování jejich individuality
  • stanovení pravidel soužití v oddělení – moje místo ve skupině žáků
  • národnosti, etnika, rasová příslušnost
  • chování k cizím lidem
  • vcítění se do života handicapovaných lidí

Metody a formy práce

  • kreslíme zážitky s příbuznými
  • námětové hry, dramatizace, výtvarné techniky
  • vytváříme pozitivní vzájemné klima v oddělení
  • všímáme si vlastností lidí, malování portrétu
  • všímáme si rozdílu mezi slovy kamarád, přítel, spolužák

Svátky a oslavy

K–1, 3, 4, 6

Pravidelné a průběžné činnosti

  • seznamování se se jmény kamarádů, s daty jejich narozenin
  • Vánoce – adventní čas, Mikuláš
  • Velikonoce
  • MDD
  • Den matek
  • rodinné zvyky
  • Den otců
  • státní svátky
  • Den Země
  • karneval

Metody a formy práce

  • vytváříme pozvánky na oslavu
  • zdobíme oddělení
  • vyrábíme dárečky
  • seznamujeme se s tradicemi, čteme o zvycích
  • výroba masek
  • zpíváme, recitujeme, čteme

Jak se správně chovat

K–1, 2, 3, 4, 5

Pravidelné a průběžné činnosti

  • pravidla chování: umění naslouchat, důvěra, spolupráce
  • mezilidské vztahy
  • úcta k práci
  • utváření představ o tom, co je dobře a co špatně
  • vhodné zacházení s hračkami a hrami

Metody a formy práce

  • jazykolamy, dramatizace pohádek, recitace
  • umíme se slušně chovat – pozdravit, chovat se slušně v jídelně
  • používáme “kouzelná” slovíčka – děkuji, prosím
  • připomínání následků nekázně
  • slušné a spisovné mluvení
  • zpíváme, recitujeme, čteme
  • čteme části příběhu a domýšlení pokračování děje
  • modelové situace

Mediální prostředky

K–1, 3, 4, 5, 6

Pravidelné a průběžné činnosti

  • diskutování o shlédnutých pořadech
  • vytváření u žáků schopnosti vyhledávat informace
  • závislosti na PC a hrách

Metody a formy práce

  • povídáme si o pořadech v televizi a rozhlase
  • porovnáváme realitu s filmovým příběhem
  • zpíváme, recitujeme, čteme

Místo, kde žijeme

Náš domov

K–1, 2, 3, 4, 5, 6

Pravidelné a průběžné činnosti

  • u nás doma, rodina a volný čas
  • dobré vztahy v rodině
  • náš dům či byt a jeho okolí
  • moje adresa
  • tradice v naší rodině

Metody a formy práce

  • vyprávíme o naší rodině, rodičích, sourozencích, prarodičích a širší rodině
  • dramatizace, námětové hry, práce s albem, literaturou
  • kreslíme, malujeme, modelujeme a tvoříme koláže
  • stavíme z kostek, přírodního materiálu, kartonů,…
  • víme, kde bydlíme, naučíme se svoji adresu

Škola a ŠD

K–1, 2, 3, 4, 6

Pravidelné a průběžné činnosti

  • orientace v budově školy a v prostorech ŠD
  • seznámení se zaměstnanci
  • seznámení s řádem ŠD, režimem a pravidly chování v kolektivu
  • dodržování pořádku v ŠD
  • prohlídka školy
  • čím budu

Metody a formy práce

  • hrajeme si na školním hřišti
  • malujeme na chodník
  • čteme pohádek, časopisů a jiné dětské literatury
  • rozvíjíme slovní zásobu
  • společně zdobíme družinu
  • uklízíme a opravujeme hry a hračky

Naše město

K–1, 2, 3, 5, 6

Pravidelné a průběžné činnosti

  • geografické značky
  • město, kde žijeme, úřady, policie, pošta, knihovna, nemocnice
  • historie a tradice našeho města
  • orientace v mapě

Metody a formy práce

  • stavíme z přírodnin
  • hrajeme si námětové hry
  • výtvarně zpracujeme, čím bychom chtěli být
  • poznáme starostu a jiné městské úředníky
  • výtvarně zpracujeme znak města
  • pracujeme s literárními texty
  • stavíme ze stavebnic

Cesta do školy

K–1, 4, 5, 6

Pravidelné a průběžné činnosti

  • dopravní značky
  • poučení o bezpečnosti – chůze po chodníku, přecházení vozovky

Metody a formy práce

  • poučíme se o možných nebezpečných vlivech a způsobech se chránit
  • výtvarně ztvárňujeme dopravní prostředky, značky a různé dopravní situace
  • hovoříme o místech, kde jsme byli, prohlížíme fotky
  • modelové situace
  • dopravní značky – pexesa, kvarteta
  • upozorňujeme na nástrahy na cestách pro
  • chodce a jiné účastníky dopravního provozu

Rozmanitost přírody

Příroda kolem nás

K–1, 2, 3, 5, 6

Pravidelné a průběžné činnosti

  • poznávání rostlin, hub, květin, stromů
  • poznávání domácích a volně žijících živočichů
  • péče o pokojové rostliny
  • voda a její důležitost

Metody a formy práce

  • pracujeme s texty, dramatizace pohádek
  • zpíváme, recitujeme, čteme
  • pracujeme s přírodninami
  • využíváme výtvarné techniky
  • pracujeme s encyklopediemi
  • luštíme kvízy, hrajeme pexesa, aj. hry

Roční období

K–1, 3, 5

Pravidelné a průběžné činnosti

  • charakteristika jednotlivých období
  • typické barvy a počasí
  • pranostiky, zvyky
  • sezonní sporty

Metody a formy práce

  • pozorujeme změny počasí
  • prohlížíme encyklopedie, dětské časopisy
  • využíváme výtvarné techniky
  • recitujeme, zpíváme, čteme
  • dodržujeme pravidla soužití s přírodou

Ochrana ŽP

K–1, 2, 3, 4, 5, 6

Pravidelné a průběžné činnosti

  • co do přírody nepatří
  • formování vztahu k ŽP
  • jak člověk pomáhá přírodě a jak ji škodí

Metody a formy práce

  • úklid okolí školy
  • třídíme odpad
  • využíváme výtvarné techniky

Rozvíjené kompetence

  • Kompetence k učení:
    • dokončí započatou práci
    • umí zhodnotit své výkony
    • klade si otázky a hledá odpovědi
    • získané vědomosti dává do souvislostí
    • vědomosti uplatňuje v praxi
  • Kompetence k řešení problémů
    • rozlišuje správná a chybná řešení
    • hledá nová řešení
    • snaží se řešit sám nebo ve spolupráci krizové situace
    • všímá si dění a problémů
    • nenechá se odradit neúspěchem a vytrvale směřuje k řešení
  • Kompetence komunikativní
    • naslouchá druhým
    • souvislými větami formuluje myšlenky, otázky a odpovědi
    • vyjadřuje své pocity řečí, gestem, mimikou
    • rozvíjí slovní zásobu
  • Kompetence sociální
    • je odpovědný za své chování
    • vnímá a dokáže se pozastavit proti nespravedlnosti, agresivitě, šikaně
    • je tolerantní k odlišnostem jiných
    • dokáže se poradit nebo požádat o pomoc
    • rozpoznává vhodné a nevhodné chování
    • respektuje zájmy jiných
  • Kompetence občanská a pracovní
    • uvědomuje si svá práva a povinnosti
    • chová se odpovědně k sobě i druhým
    • dbá o své zdraví a bezpečí
    • odhaduje rizika svého jednání
    • vnímá krásy přírody a cíleně o ně pečuje
    • aktivně se zapojuje do veřejně prospěšných a charitativních aktivit
  • Kompetence k naplnění volného času
    • umí si vybrat zájmovou činnost
    • dokáže se uplatnit v kolektivu
    • své zájmy rozvíjí v individuálních a skupinových činnostech
    • plánuje, organizuje, řídí a hodnotí jednoduché činnosti
    • používá bezpečně materiály, nástroje a vybavení
    • dodržuje vymezená pravidla

V Jablonci nad Nisou, srpen 2012

RNDr. Jiří Čeřovský