Školní družina při ZŠ Liberecká je zřízena podle zákona č.561/2004Sb. O předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (Školský zákon), a řídí se podle vyhlášky MŠMT č.74/2005Sb. o zájmovém vzdělávání.
Identifikační údaje
Kontakty
Ředitel ZŠ: 777 728 725
Telefon sekretariát: 777 739 428
E-mail: skola@zsliberecka.cz
Vedoucí vychovatelka: Jana Riedlová
Telefon ŠD kabinet: 487 370 350
E-mail: druzina@zsliberecka.cz
Telefon I. a II. oddělení: 487 370 354
Telefon – ranní družina: 487 370 355
MT – ŠD škola 778 089 160MT – ŠD „domeček“: 778 089 230
Formy vzdělávání
- Zájmové vzdělání se uskutečňuje:
- pravidelnou zájmovou, výchovnou, rekreační nebo vzdělávací činností včetně možnosti přípravy na vyučování,
- příležitostnou zájmovou, výchovnou, rekreační nebo vzdělávací činností včetně možnosti přípravy na vyučování,
- pravidelná činnost v ŠD je každodenní činnost žáků v odděleních (hygienické návyky a stolování, pobyt venku, odpočinkové a rekreační činnosti),
- příležitostné akce v ŠD jsou významnější akce, které nejsou zahrnuty do standardní týdenní skladby činnosti (besídky, slavnosti, karnevaly, exkurze, dílny, vycházky). Zpravidla jsou to akce určené všem oddělením a také rodičům,
- nabídka spontánních aktivit je průběžná – klidové činnosti po obědě, při pobytu venku, při sportovních aktivitách. Také při hravých činnostech v ranní družině.
- Role vychovatelky při těchto hrách spočívá nejen v zajištění bezpečnosti, ale také v navození a podněcování k různým aktivitám žáků. Není vyloučena ani její osobní účast na některých hrách.
- odpočinkové činnosti jsou nejen klidové činnosti, ale také aktivní odpočinek, který bude kompenzovat jednostrannou zátěž během školního vyučování,
- příprava na vyučování není jen vypracování domácích cvičení, ale i didaktické a tematické hry. I další činnosti, které hravou formou upevňují či rozšiřují poznatky, které žáci získali ve školním vyučování,
- individuální činnosti jsou zaměřené na podporu nadaných žáků, práci s žáky s SVP, na žáky sociálně znevýhodněné a cizince,
- osvětové činnosti – zaměřené na prevenci sociálně patologických jevů, ale také na kulturně historické souvislosti místa, kde žijeme a vytváření vlasteneckého cítění a hrdosti na kulturní bohatství a dědictví kraje.
Délka a časový plán zájmového vzdělávání
- Vzdělávací program ŠD je stanoven na dobu jednoho vzdělávacího cyklu žáků 1. stupně ZŠ. Výhodou je možnost kreativně reagovat na možné změny podmínek, propojovat a přesouvat témata během celé docházky do ŠD. Činnosti nejsou věkově vymezeny, proto je lze volit dle aktuálního složení žáků.
Podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- Tito žáci k naplňování svých vzdělávacích potřeb nebo k uplatnění svých práv potřebují poskytnutí podpůrných opatření v souladu s novou vyhláškou č. 27/2016 Sb. ve znění pozdějších předpisů.
- V našem zařízení jsme připraveni vyhledávat žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a adekvátně s nimi pracovat. Za žáky se speciálními vzdělávacími potřebami jsou považováni žáci se zdravotním postižením, žáci se zdravotním znevýhodněním, žáci se sociálním znevýhodněním a cizinci. Žákům se SVP je podle stupně a charakteru jejich postižení nebo znevýhodnění při jejich začleňování do volnočasových aktivit věnována průběžná pozornost – zvýšená motivace, individuální pomoc, ocenění menších úspěchů a pokroků v práci.
- Důležitá je spolupráce s kolegy, učiteli, rodiči i školskými poradenskými zařízeními. Dle aktuálních možností a podmínek školy lze při výchovných činnostech ve školní družině rozvíjet talent mimořádně nadaných žáků (zadávání rozšiřujících a doplňujících úkolů, individuální přístup) nebo mohou své vlohy nadaní žáci rozvíjet individuálně pod vedením zkušených pedagogů v zájmových kroužcích.
Informace o družině
- Školní družina tvoří ve dnech školního vyučování mezistupeň mezi výukou ve škole a výchovou v rodině. ŠD není pokračováním školního vyučování, má svá specifika, která ji odlišují od školního vyučování.
- ŠD zabezpečuje žákům náplň volného času v době před vyučováním, v době půlených hodin žáků 1. tříd, kteří v tu dobu výuku nemají, odpoledne před odchodem domů nebo do jiných zájmových aktivit, kdy probíhají činnosti spojené s odpočinkem, rekreací, zájmovou činností, zábavou, která je přizpůsobena konkrétní věkové skupině žáků.
Materiální podmínky
- Čtyři oddělení pracují ve vlastních prostorách, dvě oddělení na odloučeném pracovišti v areálu školy, jedno oddělení využívá prostor třídy, která je rozdělena na část školní výuky a část relaxační. Prostory družiny jsou zařízené jako herny.
- V každém oddělení je část místnosti pokryta kobercem. Pro zájmové a rukodělné činnosti je jiná část místnosti vybavena stoly a židličkami. Vybavení jednotlivých oddělení se v průběhu roku mění a doplňuje dle potřeb žáků (hry, výtvarný materiál, sportovní náčiní).
- Vzhledem k tomu, že většina oddělení je v prostorách ZŠ, žáci využívají školní šatny, kde mají tašky s náhradním oblečením a oblečením na ven.
- Žáci mají možnost užívat prostory tělocvičny, školního hřiště, hudebny, cvičné kuchyně a venkovní učebny pouze za přítomnosti vychovatelky.
Ekonomické podmínky
- Úplata za vzdělávání ve školní družině je stanovena na základě § 123 odst. 2 a 4 zákona č. 561/2005 Sb. (školský zákon) a § 14 vyhlášky č. 74/2005 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělání (školský zákon).
- Ustanovení o platbách zákonných zástupců za pobyt žáka ve ŠD je součástí Vnitřního řádu školní družiny.
Personální podmínky
Všechny vychovatelky splňují podmínky pro vzdělávání žáků v mimoškolních aktivitách a mají odpovídající vzdělání.
BOZ
- Motto: “Úraz není náhoda a nemusí se stát.”
- Zajištění bezpečnosti a zdraví žáků
- Žák je povinen chránit své zdraví i zdraví spolužáků. Dbá pokynů všech pracovníků školy. Při pobytu v ŠD, na chodbách, v jídelně i venku a dodržuje všechna bezpečnostní opatření.
- Odchod ze ŠD (na WC, do třídy aj.) oznámí vychovatelce. Při pobytu v ŠD žák dodržuje vnitřní řád školní družiny a své chování mu podřizuje. Nevolnost nebo poranění žák ihned hlásí vychovatelce. Je žádoucí, aby zákonní zástupci ve vlastním zájmu informovali vychovatelku o případných zdravotních problémech žáka.
- Žák má právo, cítí -li se nějakým způsobem ohrožen, potřebuje -li pomoci, poradit aj. svěřit se vychovatelce. Má právo na ochranu před diskriminací, násilím, šikanou a jinými patologickými jevy. Rovněž se sám nedopouští šikany, agresivity a násilí vůči ostatním.
Přihlašování žáků do ŠD
- Zákonný zástupce přihlašuje své dítě do ŠD odevzdáním správně vyplněného a podepsaného zápisního lístku. Do ŠD se přihlašují žáci 1. stupně. Přednost mají žáci z 1. – 3. ročníku. V době děleného vyučování lze do ŠD umístit i žáka trvale nezařazeného do ŠD.
- Přijetí žáka do školní družiny rozhoduje ředitel školy.
- Jednotlivá oddělení ŠD se naplňují do maximálního počtu 30 žáků při nepřekročení závazné celkové kapacity ŠD – 210 žáků.
- Podrobné informace o provozu ŠD najdete ve Vnitřním řádu školní družiny.
- Zákonný zástupce je povinen informovat vychovatelku o každé změně v docházení žáka do ŠD.
- Odhlašování žáka ze ŠD se provádí písemnou formou.
Obsah výchovně vzdělávací činnosti
- Obsah výchovně vzdělávací činnosti je zpracován jako nabídka činností, ze kterých si vychovatelky vybírají podněty pro vlastní realizační plány. Mají dostatek prostoru k tvořivé práci, mohou ji volně přizpůsobovat v rámci svých oddělení konkrétním žákem. Využíváme běžné životní situace i nahodile vzniklé okolnosti a příležitosti.
- Činnosti ŠD vycházejí z požadavků pedagogiky volného času. Podstatný je požadavek dobrovolnosti, aktivity, seberealizace, zajímavosti, pestrosti, tvořivosti a přitažlivosti.
- Motto: „Kdo si hraje, nezlobí“. Nezbytnou podmínkou úspěšné výchovy je respektování osobnosti žáka. Důležité je, aby z žáků vyrostli šťastní, úspěšní a tvořiví lidé, kteří budou schopni zvládat běžné i náročné situace se smyslem pro zodpovědnost a spolupráci.
Výchovně vzdělávací plán – Člověk a jeho svět
Člověk a jeho zdraví
Moje tělo
K–1, 3, 5, 6
Pravidelné a průběžné činnosti
- seznámení s lidským tělem – stavba, funkce
- lidské tělo – růst a vývoj
- moje tělo je jen moje
Metody a formy práce
- námětové hry
- výtvarné techniky
- práce s encyklopediemi
Zdravý životní styl a Hygienické návyky
K–1, 2, 3, 5, 6
Pravidelné a průběžné činnosti
- péče o zdraví – režim dne
- zdravá výživa
- duševní hygiena
- osobní hygiena a čistota
- péče o chrup
- předcházení nemocem
Metody a formy práce
- každodenní pobyt venku, otužování
- sportovní hry, aktivní pohyb
- výtvarné techniky
- sestavujeme jídelníček
- sebeobslužné činnosti
- čteme časopisy
- hygienické návyky při nachlazení, rýmě,…
Prevence úrazů a Patologické jevy
K–1, 2, 3, 5, 6
Pravidelné a průběžné činnosti
- úrazy při hrách a sportovních činnostech
- bezpečná manipulace s náčiním a nářadím
- nebezpečné a návykové látky
- ochrana osobnosti
- jak voláme pomoc, známe telefonní čísla
- zneužívání MT
Metody a formy práce
- poučení o bezpečném chování
- předcházíme úrazům
- seznamujeme se zásadami první pomoci
- učíme se ošetřit jednoduchá poranění
- učíme se správně telefonovat
- vytváříme si pozitivní vztahy k sobě i kamarádům
- hovoříme o návykových látkách, cigaretách, alkoholu, …
Lidé a čas
Můj den
K–1, 2, 3, 4, 6
Pravidelné a průběžné činnosti
- budování a upevňování denního režimu, správné návyky
- co vše můžeme stihnout během dne – správné využívání času
- den – ráno – poledne – večer
- kdy se nejlépe připravíme do školy
Metody a formy práce
- vyprávíme si o rozdělení času na povinnosti,
- výtvarné ztvárnění – co rád dělám, co dělám ve svém volnu
- zpíváme, recitujeme, čteme
- vyprávíme si o prožitém víkendu, volnu, prázdninách
- seznamujeme se s měřidly času, učíme se hodiny
- zařazujeme hry na procvičení paměti, pozornosti, soustředění, …
Volný čas
K–1, 3, 4, 5, 6
Pravidelné a průběžné činnosti
- co jsme dělali ve svém volnu
- orientace v kalendáři
- aktivní odpočinek
- plánování odpočinku
Metody a formy práce
- vyhledávání informací o možnostech trávení volného času v našem městě
- sportovní aktivity, pohybové hry na školním hřišti
- využití výtvarných technik
- zpíváme, recitujeme, čteme
Lidská společnost
K–3, 4, 6
Pravidelné a průběžné činnosti
- historie lidské společnosti
- jak se mění věci
- naše město dříve a dnes
- stará a současná řemesla
- čím bych chtěl být – představa o svém povolání
- kalendář – rok, měsíc, týden
- měření času a jeho historie
Metody a formy práce
- povídáme si o jednotlivých obdobích lidského života
- sledujeme rozdíly mezi starými a novými stavbami
- využití výtvarných technik
- práce s encyklopediemi, internetem
- seznamujeme se se starými řemesly a zvyky
- čteme z knih – pohádky, příběhy
Lidé kolem nás
Rodina
K–1, 2, 3, 4, 6
Pravidelné a průběžné činnosti
- členové rodiny – postavení jedince v rodině, mezigenerační vztahy
- zvyky naší rodiny
- jak doma pomáhám
- moje povinnosti a trávení volného času doma
- povolání našich rodičů
Metody a formy práce
- osvojujeme si a dodržujeme zásady správného chování, úcty, tolerance, solidarity
- různé výtvarné techniky
- námětové hry
- práce s knihou, albem
- povídáme si o právech, šikaně, zneužívání, týrání
- zjišťujeme, kdy mají babičky a dědečkové svátky, narozeniny a vyrábíme jim přáníčka
- recitujeme, zpíváme, čteme
- jak se nazývají příbuzní, kde se s nimi stýkáme
Kamarádi
K–2, 3, 4, 5
Pravidelné a průběžné činnosti
- začlenění se mezi vrstevníky, respektování jejich individuality
- stanovení pravidel soužití v oddělení – moje místo ve skupině žáků
- národnosti, etnika, rasová příslušnost
- chování k cizím lidem
- vcítění se do života handicapovaných lidí
Metody a formy práce
- kreslíme zážitky s příbuznými
- námětové hry, dramatizace, výtvarné techniky
- vytváříme pozitivní vzájemné klima v oddělení
- všímáme si vlastností lidí, malování portrétu
- všímáme si rozdílu mezi slovy kamarád, přítel, spolužák
Svátky a oslavy
K–1, 3, 4, 6
Pravidelné a průběžné činnosti
- seznamování se se jmény kamarádů, s daty jejich narozenin
- Vánoce – adventní čas, Mikuláš
- Velikonoce
- MDD
- Den matek
- rodinné zvyky
- Den otců
- státní svátky
- Den Země
- karneval
Metody a formy práce
- vytváříme pozvánky na oslavu
- zdobíme oddělení
- vyrábíme dárečky
- seznamujeme se s tradicemi, čteme o zvycích
- výroba masek
- zpíváme, recitujeme, čteme
Jak se správně chovat
K–1, 2, 3, 4, 5
Pravidelné a průběžné činnosti
- pravidla chování: umění naslouchat, důvěra, spolupráce
- mezilidské vztahy
- úcta k práci
- utváření představ o tom, co je dobře a co špatně
- vhodné zacházení s hračkami a hrami
Metody a formy práce
- jazykolamy, dramatizace pohádek, recitace
- umíme se slušně chovat – pozdravit, chovat se slušně v jídelně
- používáme “kouzelná” slovíčka – děkuji, prosím
- připomínání následků nekázně
- slušné a spisovné mluvení
- zpíváme, recitujeme, čteme
- čteme části příběhu a domýšlení pokračování děje
- modelové situace
Mediální prostředky
K–1, 3, 4, 5, 6
Pravidelné a průběžné činnosti
- diskutování o shlédnutých pořadech
- vytváření u žáků schopnosti vyhledávat informace
- závislosti na PC a hrách
Metody a formy práce
- povídáme si o pořadech v televizi a rozhlase
- porovnáváme realitu s filmovým příběhem
- zpíváme, recitujeme, čteme
Místo, kde žijeme
Náš domov
K–1, 2, 3, 4, 5, 6
Pravidelné a průběžné činnosti
- u nás doma, rodina a volný čas
- dobré vztahy v rodině
- náš dům či byt a jeho okolí
- moje adresa
- tradice v naší rodině
Metody a formy práce
- vyprávíme o naší rodině, rodičích, sourozencích, prarodičích a širší rodině
- dramatizace, námětové hry, práce s albem, literaturou
- kreslíme, malujeme, modelujeme a tvoříme koláže
- stavíme z kostek, přírodního materiálu, kartonů,…
- víme, kde bydlíme, naučíme se svoji adresu
Škola a ŠD
K–1, 2, 3, 4, 6
Pravidelné a průběžné činnosti
- orientace v budově školy a v prostorech ŠD
- seznámení se zaměstnanci
- seznámení s řádem ŠD, režimem a pravidly chování v kolektivu
- dodržování pořádku v ŠD
- prohlídka školy
- čím budu
Metody a formy práce
- hrajeme si na školním hřišti
- malujeme na chodník
- čteme pohádek, časopisů a jiné dětské literatury
- rozvíjíme slovní zásobu
- společně zdobíme družinu
- uklízíme a opravujeme hry a hračky
Naše město
K–1, 2, 3, 5, 6
Pravidelné a průběžné činnosti
- geografické značky
- město, kde žijeme, úřady, policie, pošta, knihovna, nemocnice
- historie a tradice našeho města
- orientace v mapě
Metody a formy práce
- stavíme z přírodnin
- hrajeme si námětové hry
- výtvarně zpracujeme, čím bychom chtěli být
- poznáme starostu a jiné městské úředníky
- výtvarně zpracujeme znak města
- pracujeme s literárními texty
- stavíme ze stavebnic
Cesta do školy
K–1, 4, 5, 6
Pravidelné a průběžné činnosti
- dopravní značky
- poučení o bezpečnosti – chůze po chodníku, přecházení vozovky
Metody a formy práce
- poučíme se o možných nebezpečných vlivech a způsobech se chránit
- výtvarně ztvárňujeme dopravní prostředky, značky a různé dopravní situace
- hovoříme o místech, kde jsme byli, prohlížíme fotky
- modelové situace
- dopravní značky – pexesa, kvarteta
- upozorňujeme na nástrahy na cestách pro
- chodce a jiné účastníky dopravního provozu
Rozmanitost přírody
Příroda kolem nás
K–1, 2, 3, 5, 6
Pravidelné a průběžné činnosti
- poznávání rostlin, hub, květin, stromů
- poznávání domácích a volně žijících živočichů
- péče o pokojové rostliny
- voda a její důležitost
Metody a formy práce
- pracujeme s texty, dramatizace pohádek
- zpíváme, recitujeme, čteme
- pracujeme s přírodninami
- využíváme výtvarné techniky
- pracujeme s encyklopediemi
- luštíme kvízy, hrajeme pexesa, aj. hry
Roční období
K–1, 3, 5
Pravidelné a průběžné činnosti
- charakteristika jednotlivých období
- typické barvy a počasí
- pranostiky, zvyky
- sezonní sporty
Metody a formy práce
- pozorujeme změny počasí
- prohlížíme encyklopedie, dětské časopisy
- využíváme výtvarné techniky
- recitujeme, zpíváme, čteme
- dodržujeme pravidla soužití s přírodou
Ochrana ŽP
K–1, 2, 3, 4, 5, 6
Pravidelné a průběžné činnosti
- co do přírody nepatří
- formování vztahu k ŽP
- jak člověk pomáhá přírodě a jak ji škodí
Metody a formy práce
- úklid okolí školy
- třídíme odpad
- využíváme výtvarné techniky
Rozvíjené kompetence
- Kompetence k učení:
- dokončí započatou práci
- umí zhodnotit své výkony
- klade si otázky a hledá odpovědi
- získané vědomosti dává do souvislostí
- vědomosti uplatňuje v praxi
- Kompetence k řešení problémů
- rozlišuje správná a chybná řešení
- hledá nová řešení
- snaží se řešit sám nebo ve spolupráci krizové situace
- všímá si dění a problémů
- nenechá se odradit neúspěchem a vytrvale směřuje k řešení
- Kompetence komunikativní
- naslouchá druhým
- souvislými větami formuluje myšlenky, otázky a odpovědi
- vyjadřuje své pocity řečí, gestem, mimikou
- rozvíjí slovní zásobu
- Kompetence sociální
- je odpovědný za své chování
- vnímá a dokáže se pozastavit proti nespravedlnosti, agresivitě, šikaně
- je tolerantní k odlišnostem jiných
- dokáže se poradit nebo požádat o pomoc
- rozpoznává vhodné a nevhodné chování
- respektuje zájmy jiných
- Kompetence občanská a pracovní
- uvědomuje si svá práva a povinnosti
- chová se odpovědně k sobě i druhým
- dbá o své zdraví a bezpečí
- odhaduje rizika svého jednání
- vnímá krásy přírody a cíleně o ně pečuje
- aktivně se zapojuje do veřejně prospěšných a charitativních aktivit
- Kompetence k naplnění volného času
- umí si vybrat zájmovou činnost
- dokáže se uplatnit v kolektivu
- své zájmy rozvíjí v individuálních a skupinových činnostech
- plánuje, organizuje, řídí a hodnotí jednoduché činnosti
- používá bezpečně materiály, nástroje a vybavení
- dodržuje vymezená pravidla
V Jablonci nad Nisou, srpen 2012
RNDr. Jiří Čeřovský