Preambule

  • K návštěvě této školy se žák se svými rodiči rozhodl svobodně a s vědomím práva vybrat si školu, kde chce získat základní vzdělání. Z toho plyne, že se svobodně rozhodl dodržovat povinnosti a využívat podmínek práce této školy. Předpokládá se, že je dítětem vedeným k úctě ke člověku a všemu, čím je tato země obdařena.
  • Základem je dodržování těchto zásad
    • Slušně pozdrav.
    • Rozluč se.
    • Řekni „prosím“.
    • Řekni „děkuji“.
    • Co sám nemáš rád, nečiň druhému.
    • Netrap se.
    • Mluv pravdu.
    • Važ si sám sebe.
    • Používej i ostatní slova, která k sobě lidi přibližují.

Podrobnosti k výkonu práv a povinností žáků a zákonných zástupců a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů se zaměstnanci školy

  • Práva žáků
    • Žák má právo na vzdělávání podle Školního vzdělávacího programu „Devět kroků do života“.
    • Žák má právo na informace o své školní práci a o hodnocení své práce. Informace získává od pedagogických pracovníků během účasti ve vyučování nebo prostřednictvím aplikace Bakaláři.
    • Žák má právo na vyjádření svého názoru k dění ve škole i k hodnocení, které odpovídá jeho duševnímu vývoji a pravidlům slušného chování. K vyjádření svého názoru může také využít žákovskou radu. Žákovskou radu zřizuje ředitel školy ve spolupráci s třídními učiteli 5. až 9. tříd a každá třída má právo vyslat do ní dva své zvolené zástupce.
    • Žák má právo na poradenské služby školního poradenského pracoviště.
  • Práva zákonných zástupců
    • Zákonní zástupci žáka mají právo na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání žáka ve škole.
    • Zákonní zástupci žáka mají právo na poradenské služby školního poradenského pracoviště.
  • Povinnosti žáků
    • Docházet do školy a vzdělávat se.
    • Při nařízené distanční výuce se vzdělávat v míře odpovídající okolnostem a zapojit se způsobem, který zvolí vyučující.
    • Chodit do školy pravidelně podle rozvrhu hodin a včas. Účastnit se činností organizovaných školou, na která se rovněž vztahují všechna ustanovení školního řádu. Nevzdalovat se svévolně ze školy v době vyučování nebo o přestávce.
    • Dodržovat školní předpisy a pokyny školy k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž byli seznámeni.
    • Plnit pokyny pedagogických pracovníků školy a zaměstnanců školy.
    • V případě mimořádných opatření být vybaveni ochrannými prostředky dýchacích cest a používat je předepsaným způsobem.
  • Povinnosti zákonní zástupců žáků
    • Zajistit, aby žák docházel do školy.
    • Na vyzvání ředitele školy se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání žáka.
    • Neprodleně informovat školu o zdravotní způsobilosti žáka ke vzdělávání a případných změnách způsobilosti, o zdravotních obtížích nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání, poskytnout údaje o tom, zda je žák zdravotně postižen, včetně údaje o druhu postižení nebo zdravotního znevýhodnění.
    • Dokládat důvody nepřítomnosti žáka ve vyučování v souladu s podmínkami uvedenými v článku VI.
    • Oznamovat údaje podle § 28 odst. 2 a 3 a školského zákona č. 561/2004 Sb. další údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost žáka, a změny v těchto údajích.
  • Pravida vzájemných vztahů mezi žáky a zaměstnanci školy
    • Všichni žáci a zaměstnanci školy se vzájemně respektují, dodržují pravidla slušného chování a mají se ve vzájemné úctě.
    • Všichni společně se snaží utvářet harmonické a čistě prostředí, aby vzdělávání probíhalo v dobré pracovní atmosféře.
    • Součástí těchto pravidel je i vhodné a čisté oblečení a přezutí.

Provoz a vnitřní režim

  • Základní režim školy
    • Vyučování začíná v 8:00 hodin. Vyučování probíhá podle časového rozvržení vyučovacích hodin a přestávek podle níže uvedené tabulky. Vyučování končí nejpozději v 15:20 hodin. V odůvodněných případech lze vyučovací hodiny dělit a spojovat, v tomto případě je odlišná doba ukončení vyučování oznámena zákonným zástupcům.
    • Školní budova se pro žáky nastupující do školní družiny otevírá v 6:00 hodin. Žáci přicházejí do školní družiny vchodem „B“ z ulice 28. října. Tento vchod se uzamyká v 7:15 hodin. V jinou dobu vstupují žáci do školy pouze na vyzvání zaměstnanců školy, kteří nad nimi zajišťují náležitý dohled.
    • Ráno je žákům umožněn vstup a pobyt v budově školy v 7:40. Žáci přicházejí do školy hlavním vchodem “A“, vchodem „B“ ráno mohou vstoupit do školy pouze žáci a 2. ročníků. Těmito vchody školu opouštějí, v šatně a prostorách školy se při odchodu zbytečně nezdržují. Vstup rodičů do šaten je z bezpečnostních a hygienických důvodů zakázán.
    • Po příchodu do budovy si žáci odkládají obuv a svršky na místa k tomu určená – v šatních skříňkách a odcházejí do učeben. V průběhu vyučování včetně přestávek je žákům vstup do šaten povolen pouze se svolením vyučujícího.
    • Žák přichází do školy tak, aby nejpozději v 7:55 hodin byl ve třídě připraven na výuku.
    • Přestávky mezi vyučovacími hodinami jsou desetiminutové. Po druhé vyučovací hodině se zařazuje přestávka v délce 20 minut. Tuto velkou přestávku mohou trávit (podle počasí) venku, ve třídách nebo na chodbách.
    • Přestávka mezi dopoledním a odpoledním vyučováním trvá 65 minut. O přestávce mezi dopoledním a odpoledním vyučováním mohou žáci pobývat ve škole v určených prostorách, kde je zajištěn dohled. Za žáky, kteří v této době opustí školu, přebírá zodpovědnost zákonný zástupce nezletilého žáka a škola za ně nenese odpovědnost. V žádném případě se žáci o polední přestávce nezdržují ve třídách.
    • V případě nulté hodiny, která začíná v 7:00 hodin, žák přichází do školy pouze zadním vchodem. Dohled na žáky v tomto případě zajišťuje pedagog, který s nimi bude pracovat.
    • Hlavní vchod se odemyká v 7:40 hodin, uzavře v 7:55 hodin a odpoledne uzamkne v 16:00 hodin. Zadní vchod je k dispozici od 6:00 hodin do 7:15 hodin. Při odchodu ze školy je zadní vchod k dispozici pro žáky od 11:45 hodin do 16:30 hodin. V době uzamčení školy je zajištěn přístup do budovy pouze hlavním vchodem (zvonkem na hospodářku školy, účetní, vedení školy, vrátnou).
    • Do odborných učeben převádí vyučující žáky o přestávce, z učebny pak odcházejí samostatně. Žáci se krátce před odchodem do odborné či jiné učebny shromáždí na místě určeném vyučujícím. Žáci dodržují řády odborných učeben, s nimiž byli seznámeni, a zejména v tělocvičně jsou povinni dbát pokynů vyučujícího.
    • Na odpolední výuku a činnosti organizované školou přicházejí žáci hlavním vchodem před zahájením odpolední výuky. Po ukončení odpolední činnosti učitel žáky odvede do šaten a vyčká jejich odchodu ze školy.
    • Žáci nevpouštějí do školy žádné osoby. Případně na ně ihned upozorní nejbližšího učitele nebo zaměstnance školy. Pracovníci školy pak důsledně dbají na uzavírání obou vchodů.
  • Distanční výuka
    • Bude zajištěna způsobem, který určí vyučující.
    • Bude probíhat on-line výukou, kombinací synchronní on-line výukou a asynchronní výukou, nebo off-line výukou, bez kontaktů přes internet, způsob bude individuálně dohodnut.
    • Součástí distanční výuky bude možnost individuální konzultace žáků a pedagogických pracovníků a také komunikace pedagogických pracovníků se zákonnými zástupci žáků.
    • Žák bude informován o jeho výsledcích, bude mu poskytována zpětná vazba, bude umožněna pravidelná a průběžná komunikace s žákem, způsobem odpovídajícím jeho možnostem, technickému vybavení a rodinným podmínkám.
    • Rozvrh distanční výuky bude upraven a zveřejněn na vchodových dveřích školy z ulice Liberecká a na webu školy.
  • Režim při akcích mimo školu
    • Při organizaci výuky při akcích souvisejících s výchovně vzdělávací činností školy mimo místo, kde se uskutečňuje vzdělávání, stanoví zařazení a délku přestávek zaměstnanec pověřený vedením akce, podle charakteru činnosti a s přihlédnutím k základním fyziologickým potřebám žáků.
    • Při akcích konaných mimo místo, kde škola uskutečňuje vzdělávání, kdy místem pro shromáždění žáků není místo, kde škola uskutečňuje vzdělávání, zajišťuje organizující zaměstnanec bezpečnost a ochranu zdraví žáků na předem určeném místě 15 minut před dobou shromáždění. Po skončení akce končí zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví žáků na předem určeném místě a v předem určeném čase. Místo a čas shromáždění žáků a skončení akce oznámí organizující pedagogický pracovník nejméně 2 dny předem zákonným zástupcům žáků, a to zápisem do žákovské knížky nebo jinou písemnou informací.
Hodina a den12345678
Po – Pá8:00 – 8:458:55 – 9:4010:00 – 10:4510:55 – 8:4511:50 – 12:3512:45 – 13:3013:40 – 14:2514:35 – 15:20
Poznámka: V případě, že třída končí některý den výuku dvouhodinovým blokem (výuka bez přestávky), skončí vyučování o 10 minut dříve. Na distanční výuku se rozvrh hodin nevztahuje.

Podmínky zajištění BOZ a ochrany žáků před sociálně patologickými jevy

  • Zdraví a duševní rozvoj žáků
    • Žák má právo na ochranu před jakoukoli formou diskriminace a násilí.
    • Žák má právo na dodržování základních psychohygienických podmínek a respektování jeho zdravotních a duševních znaků.
    • Žák má právo na ochranu před sociálně patologickými jevy. Řešení všech problémů spojených s výskytem sociálně patologických jevů zajišťuje minimální školní preventivní program.
  • Bezpečnost a ochrana zdraví žáků
    • Škola zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví žáků při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování školských služeb a dává žákům nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví. Všechna poučení jsou zpracována v dokumentaci BOZ a žákům je sdělují příslušní pedagogičtí pracovníci.
    • Žáka, u kterého byl zjištěn výskyt vší, si musí zákonný zástupce neprodleně vyzvednout. Jeho návrat do školy je možný až po jejich úplném odstranění, včetně zárodků.
    • Žák, který vykazuje známky infekčního onemocnění, se nemůže účastnit výuky. Nebude mu umožněn vstup do školy. V případě, že se projevy onemocnění objeví v průběhu vyučování, bude žák umístěn do izolace a následně bude informován zákonný zástupce, který si žáka musí vyzvednout a odvést domů.
    • Žák nesmí nosit do školy předměty, které nesouvisí s výukou a mohly by ohrozit zdraví a bezpečnost jejich nebo jiných osob. Patří mezi ně např.: nože, zbraně, cenné předměty včetně šperků, větší obnosy peněz apod., není-li určeno jinak.
    • Žákům je zakázáno používání mobilních telefonů (tabletů a jiné elektroniky) v době jejich pobytu ve škole, pokud vyučující nerozhodne jinak. Při aktivitách mimo budovu školy může o povolení použití mobilních telefonů rozhodnout vyučující. Na situace stanovenými právními předpisy se zákaz nevztahuje. Žákům je zakázáno vnášet mobilní telefony (tablety a jinou elektroniku) do učebních pavilonů, školní jídelny a tělocvičny, stejně tak jejich dobíjení. Žáci nesmí pořizovat v budově školy a v areálu školy zvukové záznamy, videozáznamy a fotografovat bez souhlasu pedagogických pracovníků, hlasitě přehrávat hudební a jiné nahrávky.
    • Žákům není dovoleno sedat do otevřených oken, vyklánět se z nich, vyhazovat z nich věci.
    • Žákům není povoleno manipulovat s elektrickými spotřebiči, vypínači a elektrickým vedením bez dohledu učitele.
    • Žákům jsou zakázány všechny činnosti, které jsou zdraví škodlivé (např. kouření, pití alkoholických nápojů, zneužívání návykových a zdraví škodlivých látek apod.). Tyto látky je zakázáno do školy vnášet.
    • Žákům a studentům je zakázáno do školy vnášet a ve škole užívat návykové látky a jedy a takové látky, které je svým vzhledem, chutí a konzistencí napodobují, včetně nikotinových sáčků.
    • V areálu školy platí zákaz jízdy na kole, kolečkových bruslích, skateboardu, koloběžce a jiných „dopravních“ prostředcích a vstupovat se psy i jinými zvířaty.
    • V areálu školy se má žák chovat tak, aby nikomu neublížil, nepoškozoval areál a budovu.
  • Postup při úrazu žáka
    • Každý úraz, poranění či nehodu, k nimž dojde během vyučování ve třídě, na chodbě, na hřišti nebo na školních akcích pořádaných mimo školu jsou žáci povinni hlásit bez zbytečného odkladu, nejpozději však do konce pobytu ve škole toho dne, kdy k úrazu došlo.
    • Úraz hlásí vyučujícímu, ve výjimečných situacích jinému zaměstnanci školy.
    • Úraz nahlášený později nebude považován za školní úraz.
  • Mimořádné zdravotní situace
    • Na provádění medikace či jiných léčebných zákroků není právní nárok.
    • Zákonný zástupce může s ředitelem školy dohodnout mimořádný postup.

Podmínky zacházení s majetkem školy

  • Žák zachází se zapůjčenými učebnicemi a školními potřebami šetrně. Za ztracené, znehodnocené či poškozené učebnice, a stejně tak za žákovskou knížku či vysvědčení bude požadována adekvátní náhrada či zakoupení nových.
  • K majetku školy i ostatních spolužáků se žák chová šetrně. Udržuje své místo, třídu i ostatní školní prostory v čistotě a pořádku.
  • Škodu způsobenou na majetku školy nebo spolužáků je žák povinen nahradit.

Pravidla pro ukládání a udělování výchovných opatření

  • Výchovná opatření
    • Výchovná opatření jsou pochvaly a jiná ocenění a opatření k posílení pozitivních projevů chování.
    • Ředitel školy může na základě vlastního rozhodnutí nebo na základě podnětu jiné právnické či fyzické osoby žákovi po projednání pedagogickou radou udělit pochvalu nebo jiné ocenění za mimořádný projev lidskosti, občanské nebo školní iniciativy, záslužný nebo statečný čin nebo za dlouhodobou úspěšnou práci. Ústní nebo písemnou pochvalu uděluje žákovi před kolektivem třídy.
    • Třídní učitel může na základě vlastního rozhodnutí nebo na základě podnětu ostatních vyučujících žákovi udělit pochvalu nebo jiné ocenění za výrazný projev školní iniciativy nebo za déletrvající úspěšnou práci.
    • Ústní nebo písemnou pochvalu uděluje žákovi před kolektivem třídy nebo školy ředitel školy nebo třídní učitel. Písemná pochvala se uděluje zpravidla formou zápisu do žákovské knížky nebo do doložky na vysvědčení, školní matriky, případně na zvláštním formuláři školy.
  • Kázeňská opatření
    • Kázeňská opatření jsou napomenutí a důtky, které mají potlačit negativní projevy jednání, ukládají se k posílení kázně.
    • Napomenutí třídního učitele se ukládá za málo závažné porušení školního řádu a to i opakovaně. Ukládá je třídní učitel, o udělení informuje ředitele školy.
    • Důtka třídního učitele se ukládá za vážnější porušení školního řádu. Ukládá ji třídní učitel po konzultaci s ostatními vyučujícími a ředitelem školy. Ukládá se především za chování, jímž žák ohrožuje sám sebe, za vytvoření rizikového chování, za podvod apod.
    • Důtka ředitele školy se ukládá za závažné porušení školního řádu. Ukládá ji ředitel školy na základě návrhu třídního učitele a po projednání pedagogickou radou. Ukládá se především za ohrožení ostatních, za zásah do práv ostatních, apod.
    • Ředitel školy nebo třídní učitel oznámí důvody udělení výchovného opatření písemně prokazatelným způsobem zástupci žáka. Opatření musí třídní učitel zaznamenat do dokumentace školy. Na vysvědčení se výchovná opatření nezapisují.
    • Za jeden přestupek se ukládá žákovi pouze jedno opatření k posílení kázně.
    • Ve zvláště hrubých slovních a fyzických útocích žáka vůči ostatním žákům či pracovníkům školy může být podáno trestní oznámení.

Podmínky pro uvolňování žáků z vyučování a omlouvání neúčasti žáků ve vyučování

  • Základní pravidla
    • Zákonný zástupce žáka je povinen omluvit nepřítomnost žáka ve vyučování nejpozději do 3 kalendářních dnů od počátku nepřítomnosti žáka ve škole. Žáka lze omluvit u třídního učitele (osobně, telefonicky, e-mailem, elektronickou žákovskou knížkou), nebo písemně na adresu školy. Omluva musí vždy obsahovat jméno a příjmení osoby, která žáka omlouvá a její právní vztah k žákovi, jméno a příjmení žáka, třídu, jméno třídního učitele a důvod nepřítomnosti. Toto pravidlo platí i v případě nařízené distanční výuky.
    • V případě, že zákonný zástupce omluvení neprovede, bude žákova nepřítomnost evidována jako neomluvená. Třídní učitel zákonného zástupce v takovém případě upozorní na porušení zákona. V případě opakování tohoto porušení bude zákonný zástupce pozván do ředitelny k jeho projednání.
    • První den, kdy je žák ve škole po předchozí absenci, je zákonný zástupce (rodič) povinen doložit důvody nepřítomnosti žáka (zápisem do žákovské knížky nebo záznamem do systému Bakaláři).
    • Pokud tak zákonný zástupce (rodič) neučiní, jedná se o porušení školního řádu. Třídní učitel na to opět zákonného zástupce upozorní, v případě opakování tohoto porušení bude zákonný zástupce pozván do ředitelny k projednání.
    • Porušování povinnosti omlouvat nepřítomnost žáka ve vyučování zákonným zástupcem lze posuzovat jako přestupek.
  • Případy hodné zvláštního zřetele
    • V případech hodných zvláštního zřetele (častá nepřítomnost) bude škola po předchozím projednání poradním orgánem požadovat dvojí autorizaci nebo dvojí způsob doložení. Zákonný zástupce bude se zvoleným postupem seznámen prokazatelným způsobem.
  • Uvolnění žáka z průběhu vyučování
    • Uvolnit žáka během dne z průběhu vyučování lze pouze osobním převzetím zákonným zástupcem, nebo vyplněním a podepsáním uvedeného uvolňovacího formuláře. Prosím o uvolnění (jméno dítěte + třída) ze školy (ŠD) – den, hodina, důvod uvolnění. Přebírám plnou zodpovědnost za jeho bezpečnost po opuštění školy. Jméno a podpis zákonného zástupce Formulář je také ke stažení na webových stránkách školy. Bez tohoto formuláře nebude žák z vyučování uvolněn.
    • Toto pravidlo se vztahuje i na akce pořádané mimo školu.
  • Mimořádné uvolnění žáka z výuky
    • Po dohodě s třídním učitelem může zákonný zástupce uvolnit žáka na maximálně 3 dny školního vyučování.
    • Uvolnění na 4 a více dnů povoluje ředitel školy na základě doporučení třídního učitele a podání Žádosti o uvolnění.

Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků

Zásady hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání a chování ve škole a na akcích pořádaných školou

Zásady hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání

  • Hodnocení žáka je organickou součástí vzdělávacího procesu a jeho řízení v souladu se školním vzdělávacím programem a školským zákonem.
  • Hodnocení je pedagogicky zdůvodněné, odborně správné a doložitelné a respektuje individuální vzdělávací potřeby žáků a doporučení školského poradenského zařízení. Za první pololetí vydává škola žákovi výpis vysvědčení; za druhé pololetí vysvědčení.
  • Hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení může být vyjádřeno klasifikačním stupněm, slovně nebo kombinací obou způsobů. Je-li žák hodnocen slovně, převede třídní učitel po projednání s vyučujícími ostatních předmětů slovní hodnocení do klasifikace pro účely přijímacího řízení ke střednímu vzdělávání.
  • Klasifikace prospěchu z každého předmětu se provádí na konci každého pololetí a není aritmetickým průměrem běžné klasifikace.
  • Chování neovlivňuje klasifikaci výsledků vzdělávání žáků.
  • Klasifikační stupeň určí učitel, který vyučuje příslušnému předmětu.
  • V předmětu, ve kterém vyučuje více učitelů, určí výsledný klasifikační stupeň za klasifikační období příslušní učitelé po vzájemné dohodě.
  • Zákonní zástupci žáka jsou o jeho prospěchu informováni třídním učitelem a učiteli jednotlivých předmětů:
    • průběžně (např. prostřednictvím žákovské knížky)
    • před koncem každého čtvrtletí (klasifikační období) na třídních schůzkách,
    • případně kdykoliv po předchozí dohodě vyučujícího a zákonného zástupce.
  • Žáci školy, kteří po dobu nemoci (nebo z jiných závažných důvodů) nejméně tři měsíce před koncem klasifikačního období navštěvovali školu při zdravotnickém (jiném) zařízení a byli tam klasifikováni za pololetí ze všech, popřípadě jen z některých předmětů, se po návratu do kmenové školy znovu nezkoušejí a neklasifikují. Jejich klasifikace ze školy při zdravotnickém zařízení v předmětech, ve kterých byli klasifikováni, je závazná. V předmětech, ve kterých nebyli vyučováni, se v 1. pololetí žáci neklasifikují nebo je umožněna odložená klasifikace. Ve druhém pololetí bude vždy umožněn odklad klasifikace.
  • Práce v zájmových útvarech organizovaných školou se nehodnotí.

Zásady pro hodnocení chování ve škole

  • Klasifikaci chování žáků vždy navrhuje třídní učitel po projednání s učiteli, kteří ve třídě vyučují, a s ostatními učiteli a rozhoduje o ní ředitel po projednání v pedagogické radě.
  • Kritériem pro klasifikaci chování je žákovo dodržování školního řádu školy včetně obecně platných legislativních norem v průběhu klasifikačního období.
  • Při klasifikaci chování se přihlíží k věku, morální a rozumové vyspělosti žáka. K předchozím uděleným opatřením k posílení kázně se přihlíží tehdy, jestliže tato opatření byla neúčinná.
  • Škola hodnotí a klasifikuje žáky za jejich chování ve škole a při akcích organizovaných školou.
  • Nedostatky v chování žáků se projednávají v pedagogické radě.
  • Zákonní zástupci žáka jsou o jeho chování informováni třídním učitelem a učiteli jednotlivých předmětů:
    • průběžně prostřednictvím žákovské knížky,
    • před koncem každého čtvrtletí (klasifikační období) při třídních schůzkách,
    • c. okamžitě v případě mimořádného porušení školního řádu,
    • kdykoliv na požádání a po předchozí dohodě s třídním učitelem (vyučujícím).

Zásady a pravidla pro sebehodnocení žáků

  • Sebehodnocení žáka je významnou součástí hodnocení žáků.
  • Sebehodnocením se posiluje sebeúcta a sebevědomí žáků.
  • Chybu je potřeba chápat jako přirozenou věc v procesu učení. Pedagogičtí pracovníci chyby se žáky rozebírají a vedou žáky k jejich opravě. Chyba je důležitý prostředek učení.
  • Při sebehodnocení se žák snaží popsat:
    • co se mu daří,
    • co mu ještě nejde,
    • jaké má rezervy a jak využil svých možností a předpokladů,
    • jak bude pokračovat dál.
  • Při školní práci pedagogové vedou žáka, aby komentoval svoje výkony a výsledky a zároveň jej vedou k uvědomění, že známky nejsou jediným zdrojem motivace.

Stupně hodnocení prospěchu a chování v případě použití klasifikace a jejich charakteristika, včetně předem stanovených kritérií

Stupně hodnocení prospěchu

  • Výsledky vzdělávání žáka v jednotlivých povinných a nepovinných předmětech stanovených školním vzdělávacím programem se v případě použití klasifikace hodnotí na vysvědčení stupni prospěchu:
    1 – výborný
    2 – chvalitebný
    3 – dobrý
    4 – dostatečný
    5 – nedostatečný
  • Pro potřeby klasifikace se předměty dělí do 2 skupin:
    • předměty s převahou naukového zaměření,
    • předměty s převahou výchovného zaměření.

Klasifikace ve vyučovacích předmětech s převahou naukového zaměření

  • Převahu naukového zaměření mají jazykové, společenskovědní, přírodovědné předměty a matematika. Při klasifikaci výsledků v těchto vyučovacích předmětech se hodnotí:
    • ucelenost, přesnost a trvalost osvojení požadovaných poznatků, faktů, pojmů, definic, zákonitostí a vztahů, kvalita a rozsah získaných dovedností, znalostí a schopností vykonávat požadované intelektuální činnosti,
    • schopnost uplatňovat osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických a praktických úkolů, při výkladu a hodnocení společenských a přírodních jevů a zákonitostí, hloubka porozumění,
    • samostatnost a tvořivost a logika myšlení, kvalita práce s informacemi,
    • aktivita v přístupu k činnostem, zájem o ně a vztah k nim, produktivita,
    • přesnost, výstižnost a odborná i jazyková správnost ústního a písemného projevu,
    • kvalita výsledků činnosti,
    • schopnost samostatného studia.
  • Naukově vzdělávací výsledky se klasifikují podle těchto kritérií
    • Stupeň 1 (výborný) Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, definice a zákonitosti uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy mezi nimi. Pohotově vykonává požadované intelektuální a motorické činnosti. Samostatně a tvořivě uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických a praktických úkolů, při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí. Myslí logicky správně, zřetelně se u něho projevuje samostatnost a tvořivost. Jeho ústní a písemný projev je správný, přesný a výstižný. Grafický projev je přesný a estetický. Výsledky jeho činnosti jsou kvalitní, pouze s menšími nedostatky. Je schopen samostatně studovat vhodné texty.
    • Stupeň 2 (chvalitebný) Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, definice a zákonitosti v podstatě uceleně, přesně a úplně. Pohotově vykonává požadované intelektuální a motorické činnosti. Samostatně a produktivně nebo podle menších podnětů učitele uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických a praktických úkolů, při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí. Myslí správně, v jeho myšlení se projevuje logika a tvořivost. Ústní a písemný projev mívá menší nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. Kvalita výsledků činnosti je zpravidla bez podstatných nedostatků. Grafický projev je estetický, bez větších nepřesností. Je schopen samostatně nebo s menší pomocí studovat vhodné texty.
    • Stupeň 3 (dobrý) Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení si požadovaných poznatků, faktů, pojmů, definic a zákonitostí mezery. Při vykonávání požadovaných intelektuálních a motorických činností projevuje nedostatky. Podstatnější nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat. V uplatňování osvojených poznatků a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se dopouští chyb. Uplatňuje poznatky a provádí hodnocení jevů a zákonitostí podle podnětů učitele. Jeho myšlení je vcelku správné, ale málo tvořivé, v jeho logice se vyskytují chyby. V ústním a písemném projevu má nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. V kvalitě výsledků jeho činnosti se projevují častější nedostatky, grafický projev je méně estetický a má menší nedostatky. Je schopen samostatně studovat podle návodu učitele.
    • Stupeň 4 (dostatečný) Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení si požadovaných poznatků podstatné mezery. Při provádění požadovaných intelektuálních a motorických činností je málo pohotový a má větší nedostatky. V uplatňování osvojených poznatků a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se vyskytují závažné chyby. Při využívání poznatků pro výklad a hodnocení jevů je nesamostatný. V logice myšlení se vyskytují závažné chyby, myšlení není tvořivé. Jeho ústní a písemný projev má vážné nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. V kvalitě výsledků jeho činnosti a v grafickém projevu se projevují nedostatky, grafický projev je málo estetický. Závažné nedostatky a chyby dovede žák s pomocí učitele opravit. Při samostatném studiu má velké těžkosti.
    • Stupeň 5 (nedostatečný) Žák si požadované poznatky neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery. Jeho dovednost vykonávat požadované intelektuální a motorické činnosti má velmi podstatné nedostatky. V uplatňování osvojených vědomostí a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se vyskytují velmi závažné chyby. Při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí nedovede své vědomosti uplatnit ani s podněty učitele. Neprojevuje samostatnost v myšlení, vyskytují se u něho časté logické nedostatky. V ústním a písemném projevu má závažné nedostatky ve správnosti, přesnosti i výstižnosti. Kvalita výsledků jeho činnosti a grafický projev mají vážné nedostatky. Závažné nedostatky a chyby nedovede opravit ani s pomocí učitele. Nedovede samostatně studovat.

Klasifikace ve vyučovacích předmětech s převahou výchovného zaměření

  • Převahu výchovného zaměření mají např.: výtvarná výchova, pracovní výchova, výchova ke zdraví, hudební výchova a zpěv, tělesná a sportovní výchova a odpovídající volitelné předměty. Žák s úlevami definovanými lékařem se klasifikuje s přihlédnutím ke zdravotnímu stavu. Při klasifikaci v předmětech s převahou výchovného zaměření se hodnotí:
    • úroveň tvořivosti a samostatnosti projevu,
    • osvojení potřebných vědomostí, zkušeností, činností a jejich aplikace,
    • úroveň a kvalita projevu,
    • vztah žáka k činnostem a zájem o ně, příprava pomůcek,
    • estetické vnímání,
    • v tělesné výchově všeobecná, tělesná zdatnost, výkonnost a jeho péče o vlastní zdraví.
    • připravenost předepsaného pracovního oděvu, cvičebního úboru.
  • Výchovně vzdělávací výsledky se klasifikují podle těchto kritérií
    • Stupeň 1 (výborný) Žák je v činnostech velmi aktivní. Pracuje tvořivě, samostatně, plně využívá své osobní předpoklady a velmi úspěšně podle požadavků osnov je rozvíjí v individuálních a kolektivních projevech. Jeho projev je esteticky působivý, originální, procítěný. Osvojené vědomosti, dovednosti a návyky aplikuje tvořivě. Má výrazně aktivní zájem o umění, estetiku, a tělesnou kulturu a projevuje k nim aktivní vztah. Úspěšně rozvíjí svůj estetický vkus a tělesnou zdatnost.
    • Stupeň 2 (chvalitebný) Žák je v činnostech aktivní, tvořivý, převážně samostatný na základě využívání svých osobních předpokladů, které úspěšně rozvíjí v individuálním a kolektivním projevu. Jeho projev je esteticky působivý a má jen menší nedostatky. Žák tvořivě aplikuje osvojené vědomosti, dovednosti a návyky v nových úkolech. Má aktivní zájem o umění, o estetiku a tělesnou zdatnost. Rozvíjí si v požadované míře estetický vkus a tělesnou zdatnost.
    • Stupeň 3 (dobrý) Žák je v činnostech méně aktivní, tvořivý, samostatný a pohotový. Nevyužívá dostatečně své schopnosti v individuálním a kolektivním projevu. Jeho projev je málo působivý, dopouští se v něm chyb. Jeho vědomosti a dovednosti mají četnější mezery a při jejich aplikaci potřebuje pomoc učitele. Nemá dostatečný aktivní zájem o umění, estetiku a tělesnou kulturu. Nerozvíjí v požadované míře svůj estetický vkus a tělesnou zdatnost.
    • Stupeň 4 (dostatečný) Žák je v činnostech málo aktivní a tvořivý. Rozvoj jeho schopností a jeho projev jsou málo uspokojivé. Úkoly řeší s častými chybami. Vědomosti a dovednosti aplikuje jen se značnou pomocí učitele. Projevuje velmi malou snahu a zájem o činnosti, nerozvíjí dostatečně svůj estetický vkus a tělesnou zdatnost.
    • Stupeň 5 (nedostatečný) Žák je v činnostech převážně pasivní. Rozvoj jeho schopností je neuspokojivý. Jeho projev je chybný a nemá estetickou hodnotu. Minimální osvojené vědomosti a dovednosti nedovede aplikovat. Neprojevuje zájem o práci a nevyvíjí úsilí rozvíjet svůj estetický vkus a tělesnou zdatnost.

Stupně hodnocení chování

  • Chování žáka ve škole a na akcích pořádaných školou se v případě použití klasifikace hodnotí na vysvědčení stupni:
    1 – velmi dobré
    2 – uspokojivé
    3 – neuspokojivé
  • Kritéria pro jednotlivé stupně klasifikace chování jsou následující
    • Stupeň 1 (velmi dobré). Žák uvědoměle dodržuje ustanovení vnitřního řádu školy. Méně závažných přestupků se dopouští ojediněle. Žák je však přístupný výchovnému působení a snaží se své chyby napravit.
    • Stupeň 2 (uspokojivé). Chování žáka je v rozporu s ustanoveními školního řádu školy. Žák se opakovaně dopouští méně závažných přestupků. Jsou mu opakovaně ukládána kázeňská opatření.
    • Stupeň 3 (neuspokojivé). Chování žáka ve škole je v příkrém rozporu s řádem školy. Dopustí se takových závažných přestupků, že je jimi vážně ohrožena výchova nebo bezpečnost a zdraví jiných osob. Opakovaně jsou mu ukládána kázeňská opatření vyššího stupně. Zásady pro používání slovního hodnocení v souladu s § 15 odst. 2 vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání, včetně předem stanovených kritérií.
      • O slovním hodnocení výsledků vzdělávání (integrovaného) žáka na vysvědčení rozhoduje ředitel školy.
      • Třídní učitel po projednání s vyučujícími ostatních předmětů převede slovní hodnocení do klasifikace nebo klasifikaci do slovního hodnocení v případě přestupu žáka na školu, která hodnotí odlišným způsobem, a to na žádost této školy nebo zákonného zástupce žáka.
      • Je-li žák hodnocen slovně, převede třídní učitel po projednání s vyučujícími ostatních předmětů slovní hodnocení do klasifikace pro účely přijímacího řízení ke střednímu vzdělávání.
      • Výsledky vzdělávání žáka v jednotlivých povinných a nepovinných předmětech stanovených školním vzdělávacím programem a chování žáka ve škole a na akcích pořádaných školou jsou v případě použití slovního hodnocení popsány tak, aby byla zřejmá úroveň vzdělání žáka, které dosáhl zejména ve vztahu k očekávaným výstupům formulovaným v jednotlivých předmětech školního vzdělávacího programu, k jeho vzdělávacím a osobnostním předpokladům a k věku žáka. Slovní hodnocení zahrnuje posouzení výsledků vzdělávání žáka v jejich vývoji, ohodnocení píle žáka a jeho přístupu ke vzdělávání i v souvislostech, které ovlivňují jeho výkon, a naznačení dalšího rozvoje žáka. Obsahuje také zdůvodnění hodnocení a doporučení, jak předcházet případným neúspěchům žáka a jak je překonávat.

Způsob získávání podkladů pro hodnocení

  • Pravidla hodnocení předmětu stanovuje vyučující a on zodpovídá za jejich dodržování.
  • Učitel oznamuje žákovi výsledek každé klasifikace, klasifikaci zdůvodňuje a poukazuje na klady a nedostatky hodnocených projevů, výkonů, výtvorů. Po ústním vyzkoušení oznámí učitel žákovi výsledek hodnocení okamžitě. Výsledky hodnocení písemných zkoušek a prací a praktických činností oznámí žákům přítomných na výuce v nejkratším možném termínu. Učitel sděluje všechny známky, které bere v úvahu při celkové klasifikaci, zástupcům žáka, a to zejména prostřednictvím zápisů do žákovské knížky – současně se sdělováním známek žákům. Při hodnocení využívá i sebehodnocení žáka, posiluje jeho vědomí osobního pokroku při osvojování kompetencí.
  • O termínu písemné zkoušky, která má trvat více než 30 minut, informuje vyučující žáky předem. Ostatní vyučující o tom informuje formou předběžného zápisu do třídní knihy. V jednom dni mohou žáci konat nejvýše dvě zkoušky uvedeného charakteru.
  • Učitel je povinen vést soustavnou evidenci o každé klasifikaci žáka průkazným způsobem tak, aby mohl vždy doložit správnost celkové klasifikace žáka i způsob získání známek (ústní zkoušení, písemné apod.). V případě dlouhodobé nepřítomnosti nebo rozvázání pracovního poměru v průběhu klasifikačního období předá tento klasifikační přehled zastupujícímu učiteli nebo vedení školy.
  • Pokud je klasifikace žáka stanovena na základě písemných nebo grafických prací, vyučující tyto práce uschovávají po dobu, během které se klasifikace žáka určuje nebo ve které se k ní mohou zákonní zástupci žáka odvolat – tzn. celý školní rok včetně hlavních prázdnin, v případě žáků s odloženou klasifikací nebo opravnými zkouškami až do 30. 9. dalšího školního roku. Opravené písemné práce musí být předloženy všem žákům a na požádání ve škole také zákonným zástupcům.
  • Třídní učitelé (případně výchovný poradce), speciální pedagog jsou povinni seznamovat ostatní vyučující s doporučením psychologických vyšetření, které mají vztah ke způsobu hodnocení a klasifikace žáka a způsobu získávání podkladů. Údaje o nových vyšetřeních jsou součástí zpráv učitelů (nebo výchovného poradce) na pedagogické radě.

Podrobnosti o komisionálních a opravných zkouškách

  • Komisionální zkouška se řídí ustanoveními vyhlášky č. 48/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů.
  • Opravná zkouška se řídí ustanoveními vyhlášky č. 48/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů.

Způsob hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami se řídí ustanoveními vyhlášky č. 48/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů

Způsob hodnocení cizinců, žáků plnících povinnou školní docházku v České republice nebo v zahraničí nebo v zahraniční škole na území České republiky se řídí ustanoveními vyhlášky č. 48/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů

Žáci, na které se vztahuje zákon č. 67/2022 Sb. (Lex Ukrajina), jsou ve školním roce 2021/2022 hodnoceni na vysvědčení stupněm nebo slovně

Školní družina a způsob evidence činností školní družiny

  • V rámci školy působí i školní družina.
  • Provoz školní družiny se řídí Vnitřním řádem školní družiny.
  • Činnost školní družiny včetně docházky žáků je evidována ve zvláštních třídních knihách jednotlivých oddělení.

Školní jídelna a podmínky poskytování školního stravování

  • V rámci školy působí i školní jídelna.
  • Školní stravování je poskytováno žákům, které zákonný zástupce ke školnímu stravování přihlásí.
  • Pravidla poskytování školního stravování jsou uvedena ve Vnitřním řádu školní jídelny.

V Jablonci nad Nisou, dne 25. 8. 2022

Školní řád byl projednán pedagogickou radou dne 31. 8. 2022.
Školní řád včetně Dodatku č. 1 byl schválen školskou radou.
Tento školní řád ruší od 1. 9. 2022 školní řád vydaný s účinností od 25. 2. 2021.

Mgr. Martin Chytka
ředitel školy

Dodatek č. 1 k vnitřní směrnici Školní řád – Distanční vzdělávání

Vzdělávání formou distančního vzdělávání

  • Vzdělávání distanční formou je zaváděno v případech:
    • Uzavření školy v případě mimořádných opatření či krizových opatření vydaných vládou, ministerstvem zdravotnictví nebo KHS na základě příslušných zákonů.
    • Nařízení karantény školy, tříd nebo třídy. V případě tříd nebo třídy musí být nepřítomno více než 50 % žáků tříd, třídy.
  • V jiných případech se distanční výuka nezavádí. Nepřítomným žákům je zajištěna studijní podpora na dálku (elektronicky, sešity, pracovní listy apod.)

Formy a pravidla distančního vzdělávání

  • Tato pravidla jsou závazná pro 4. až 9. ročníky. Učitelé 1. až 3. ročníků si mohou způsob upravit v závislosti na složitosti, pravidlech a situace v jejich třídách. Doporučená je platforma Google.
  • Pro on-line distanční vzdělávání je používána platforma Google se všemi jejími aplikacemi. Vyučující ji mohou doplnit o další nástroje: YouTube, Classkick, Kahoot, případně živé vysílání apod.
  • Distanční výuka on-line – synchronní probíhá na platformě Google Meet nebo formou živého vysílání.
  • Distanční výuka on-line – asynchronní probíhá za použití ostatních aplikací Google Suite, především za použití aplikací Učebna, Jamboard a Mail a také dalších nástrojů zmíněných v článku 2.1.
  • Distanční výuka off-line probíhá formou předávání a odevzdávání materiálů v převážně papírové podobě. K předávání a odevzdávání slouží prostor mezidveří hlavního vchodu „A“, kde má každý žák svoje desky, případně třída svůj box.
  • Je možná i forma individuální konzultace vyučujícího a žáka. Vyučující a žák si musí sjednat přesný čas schůzky. Tato forma vzdělávání je doporučena i pro práci asistenta pedagoga s žákem, ke kterému bylo vydáno doporučení školského poradenského zařízení. Podmínkou je dodržování platných protiepidemických opatření. Individuální konzultace lze realizovat i formou telefonního hovoru, e-mailu, on-line chatu či konference apod.

Účast na distančním vzdělávání

  • Účast na distančním vzdělávání je pro žáky na základě § 184a zákona 561/2004 Sb. povinná.
  • V případě, že se žák neúčastní distančního vzdělávání, je třeba zjistit důvody této neúčasti. Na základě zjištění těchto důvodů pak škola podnikne takové kroky, které vy vedly k nápravě této situace. Pokud ani tyto dohodnuté nepovedou ke zlepšení účasti na distančním vzdělávání, zahájí škola spolupráci s OSPODem.
  • Jako nepřítomnost na distančním vzdělávání je považováno:
    • Nepřítomnost žáka na on-line synchronní hodině
    • Neodevzdání práce nebo úkolu zadaných na on-line asynchronních hodinách.
    • Nevyzvedávání a neodevzdávání materiálů v případě off-line vzdělávání.
    • Neúčast na dohodnutých individuálních konzultacích
  • Pokud tato nepřítomnost nebude omluvena, jedná se o neomluvené hodiny.
  • Pro omlouvání absence žáků na distančním vzdělávání platí stejná pravidla jako pro standardní (prezenční) formu vzdělávání.

Hodnocení výsledků vzdělávání v rámci distanční výuky

  • Způsob hodnocení distančního způsobu vzdělávání přizpůsobí škola podmínkám žáka pro tento způsob vzdělávání.
  • Využito bude standardního sumativního hodnocení, na které jsou žáci zvyklí a které jim dává přehled o dosaženém výsledku.
  • Přihlíženo bude také k aktivitě a sebehodnocení žáka. Pro podporu tohoto typu hodnocení je dobré používat některé aplikace (Kahoot, Google Forms, některé výukové aplikace (např. Didakta, Speedmat apod.).
  • Při hodnocení je nutné přihlížet k možnostem a schopnostem žáka a ochotě řešit nedostatky či problémy.
  • Při větších výkyvech v hodnocení či neplnění úkolů je nutné informovat zákonného zástupce. Zejména pokud jde o zhoršování prospěchu z důvodu neplnění úkolů.
  • Při hodnocení v průběhu distančního vzdělávání škola dodržuje pravidla a kritéria hodnocení, která jsou součástí Školního řádu.

V Jablonci nad Nisou, dne 26. 11. 2020
Dodatek ke školnímu řádu byl projednán pedagogickou radou dne 26. 11. 2020