Spolupráce s partnerskými školami
Od roku 1999 spolupracuje naše škola s Lužicko-srbskou základní a střední školou v Bautzenu. Nejprve spolupracovaly pěvecké sbory DPS Rolnička a DPS Bautzen společnými koncerty (vánoční koncerty, výroční koncerty u příležitosti jubileí a další) a pak následovala spolupráce škol. Proběhla setkání sportovců, ale i společné výlety do okolí obou měst a společné projekty týkající se historie nebo výtvarný projekt, rozložený do dvou let, který pak vyústil v putovní výstavu. Žáci naší školy byli zváni na tradiční setkání žáků s primátorem města Bautzen. V době covidové se spolupráce omezila na vzájemnou korespondenci, ale už při oslavě výročí naší školy jsme se domluvili na dalších společných akcích, takže již letos v předvánoční čas odjíždí žáci školy na akci Vánoce partnerských škol. Příští rok přivítáme žáky školy z Bautzenu při oslavě 25 výročí trvání spolupráce.
Partnerským městem Jablonce nad Nisou ale není jen Bautzen. Na jaře roku 2015 hledala partnerskou školu na Jablonecku škola z Kaufbeuernu. Na podzim téhož roku nás navštívila delegace z Gustav-Leutelt-Schule, která se vydala po stopách spisovatele Gustava Leutelta. Na jaře roku 2016 tato škola slavila 60. výročí založení, kam jsme byli pozváni. Tam jsme se také domluvili na konkrétní podobě naší spolupráce – výměnných pobytech žáků. Aby byl dostatečný prostor pro organizaci pobytů, dohodli jsme se na výjezdech jednou za rok. Jako první se k nám vydali žáci německé školy na podzim roku 2016. V dalším roce jsme se pak vydali do Kaufbeuernu my. Dále probíhaly vzájemné návštěvy pravidelně. Tuto pravidelnost narušila až situace v době covidu. Opětovně začaly vzájemné návštěvy v roce 2022 a v roce 2024 se chystají do partnerské školy žáci a doprovod naší školy. Základem návštěv je zapojení žáků obou škol při společných akcích, aby došlo ke vzájemné komunikaci. Od roku 2017 naši spolupráci finančně podporuje Česko-německý fond budoucnosti.
Spolupráce s těmito dvěma školami žákům naší školy umožňuje pochopit život dětí v sousedním státě a využít jazykových dovedností, získaných ve výuce, v praxi při komunikaci s žáky těchto dvou škol.